12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

“ရှုခင်းသာသည့် နံကိုင်းတောင်နှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရား”အပိုင်း (၃)
ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို သီရိဓမ္မာသောကမင်းကြီး တည်ခဲ့သည်ဟုဆိုသည်။ နံကိုင်းမုဋ္ဌောအဖြစ် အတွင်းမုဋ္ဌောကိုးဆူတွင် ပါဝင်ကြောင်း အထက်တွင်ဆိုခဲ့ပြီ။ ဇမ္ဗူ့မင်္ဂလာဆရာတော်ကြီး ဘဒ္ဒန္တဇနိန္ဒ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကြီး၏ သမိုင်းအကျဉ်းချုပ်’၌ “ဘုရင်(ဘိုးတော်)အလိုရှိ၍ ဆရာတော်ကြီးတစ်ပါး ရေးသားတင်သွင်းရသည့် စစ်ကိုင်းစေတီစာရင်းသွင်းစာတမ်း ပေမူတစ်စောင်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီနှင့် ပတ်သက်၍ ‘နံကိုင်းစေတီ - ဓမ္မာသောကမင်းကြီးတည်သည့် မုဋ္ဌောစေတီဟောင်းကို နရပတိစည်သူမင်း၏ အမတ်ကြံသိုင်း ထပ်မံပြုပြင်သည့် အချင်း ၁၅ တောင်၊ ပစ္စယာသုံးဆင့်’ဟု ဖော်ပြထားလေသည်။ စာရင်းယူစဉ်က ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော်ကြီးမှာ ငလျင်စသော သဘာဝဘေးအန္တရာယ်တစ်ခုခုကြောင့် အချင်း ၁၅ တောင်ရှိသော ပစ္စယာသုံးဆင့်သာ ကြင်းကျန်တော့သည့် လက္ခဏာရှိနေပေသည်”ဟူ၍ တွေ့ရသည်။ ထို့ပြင် ဆရာတော်ကြီးက ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို ကြံသိုင်းအမတ်ကောင်းမှုဟု ပြောဆိုရေးသားကြသော်လည်း ကြံသိုင်းအမတ်သည် ပထမတကာမဟုတ်ဘဲ နောက် ပြုပြင်မွမ်းမံသူသာဖြစ်ကြောင်းလည်း ရေးသားထားသည်။
သမိုင်းအများစု၌ ပုဂံပြည်မှ ကျန်စစ်သား၏သမီးတော် ရွှေအိမ်သည်ကို ထိန်းရသော အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် တည်ခဲ့သည်ဟု ဆိုသည်။ ကြံသိုင်းကို စောလူးမင်း၏အမတ်ဟုဆိုပြီး စောလူးမင်းနန်းတက်သော ၄၂၁ ခုနှစ်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်သည်ဟု ရေးသားခြင်းလည်းရှိသည်။
အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက ချမ်းသာကြီးဘုရား၊ ချမ်းသာရဘုရားနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တစ်ပြိုင်တည်း တည်ထားခဲ့သည်ဟုလည်း ဆိုသည်။ နောက်တစ်ချက်အနေဖြင့် ကြံသိုင်းဆိုသည်က လူအမည်မဟုတ်ဘဲ ဘွဲ့အမည်အရည်တစ်ခုသာ ဖြစ်သည်ဟုဆိုသည်။ ဥပမာ ကြံသိုင်းဘွဲ့ရ အမတ်ကြီးဦးဘယ်သူဆိုတာမျိုး ဖြစ်မည်။ ကြံသိုင်းဟူသည် ပေါရာဏစကားဖြစ်သည်။ မြော်မြင်သည်၊ ပညာအမြော်အမြင်နှင့် ပြည့်စုံသည်၊ မြော်မြင်ဆင်ခြင်တတ်သော၊ ပညာရှိသုခမိန်ဟူသည့် အဓိပ္ပာယ်များရသည်။
မှန်နန်းမဟာရာဇဝင်တော်ကြီး၌ ကျန်စစ်သားသည် ၄၂၆ ခုနှစ်တွင် မင်းဖြစ်ပြီး မိဖုရားလေးပါးရှိကြောင်း၊ မိဖုရားကြီးဖြစ်သော အပယ်ရတနာတွင်မြင်သည့် သမီးတော်ရွှေအိမ်သည်ကို တစ်ပင်တိုင်နန်းနှင့် ထားကြောင်း၊ ပဋိက္ကရားမင်းသားက မျက်ရှင်ငုံ၍ ကောင်းကင်မှလာကာ ရွှေအိမ်သည်၏ အထိန်းတော် အမတ်ကြံသိုင်းတို့အား တံစိုးလက်ဆောင်အဖြစ် ငွေဆယ်တင်းပေးကာ ရွှေအိမ်သည်နှင့် ရည်ငံကြောင်း ပါရှိလေသည်။ ဤအချက်ကိုမူတည်၍ ထိုငွေဆယ်တင်းဖြင့် ကြံသိုင်းအမတ်က ချမ်းသာကြီးချမ်းသာရနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တည်သည်ဟု အချို့ကရေးသားကြသည်။ ဤသို့ဆိုလျှင် သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ဤဘုရားများတည်သည်မှာ မဖြစ်နိုင်တော့ပေ။
ဤအကြောင်းများကို ‘မြစ်ကမ်းနားက ချမ်းသာကြီး ချမ်းသာရ’ဆောင်းပါးတွင် ဖော်ပြခဲ့ပြီးဖြစ်သော်လည်း အဆက်အစပ်ရှိစေရန် ယခုဆောင်းပါးတွင် ပြန်လည်ထည့်သွင်း ဖော်ပြရခြင်းဖြစ်သည်။
စာဆိုတော် ညောင်ပင်သာဦးပုညက သူ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားသမိုင်းဘွဲ့ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်’၌ “…သက္ကရာဇ် လေးရာ နှစ်ဆယ်မောက်တယ်၊ ခြောက်သွယ်ရောင်တောက်၊ ဘွဲ့တော်ရန်အောင်မြင်။ ငါးကျိပ်နှင့်ငါး ဖြူရိပ်ဆင်တယ်၊ ပေါက္ကံခေါ်တွင် ရိမဒ်တိုင်းက၊ ကြံသိုင်းအမတ် မဆွတည်လှာ၊…”ဟူ၍ ထည့်သွင်းရေးဖွဲ့ခဲ့သည်။
ဆရာကြီးရွှေပြည်ဦးဘတင်က ‘စစ်ကိုင်းတောင်သမိုင်း’၌ ရှင်ပင်နံကိုင်းအကြောင်း ရေးသားရာတွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏တေးထပ်ကိုပင် ဖော်ပြပြီး ဤတေးထပ်ကို အဓိပ္ပာယ်ဖော်ပြချက်အဖြစ်လည်း အောက်ပါအတိုင်း ရေးသားထားသည်။
“စစ်ကိုင်း ဧရာဝတီကမ်းစပ်မှာ နံကိုင်းတောင်ဟူ၍ ရှိ၏။ ၎င်းတောင်ထိပ်က ဘုရားစေတီကို ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြ၏။ နံကိုင်းတောင်ကို အစွဲပြု၍ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြသည်။ ဘုရား၏ဘွဲ့ တော်မှာ ရန်အောင်မြင်ဘုရား ဖြစ်သတည်း။ ပေါက်ကန်ပြည်တွင် ကျန်စစ်မင်းကြီးသမီးတော် ရွှေအိမ်စည်ကို ထိန်းရသော အထိန်းတော်အမတ်ကြီးမှာ ကြံသိုင်းအမည်ရှိ၏။ ထိုအမတ်ကြီးပင် တည်ဟန်လက္ခဏာရှိ၏။ ရာဇဝင်တွင် ပုဂံ၌ ကြံသိုင်းဟူသောအမည်ဖြင့် အခြားတစ်ဦးရှိသည်ကို မတွေ့ရဖူးပေ။ ထိုအမတ်ကြီးသည် ရွှေအိမ်စည်နှင့် ပဋိက္ကရားကုလားမင်းသားကို အောင်သွယ်ပေးသဖြင့် ကုလားမင်းသားက ငွေဆယ်တင်းပေးသည်ဟု ရာဇဝင်တွင် တွေ့ရသဖြင့် ထိုငွေနှင့်ပင် ဤဘုရားကို တည်သလောဟု သံသယမကင်းစရာဖြစ်၏။ နံကိုင်းတောင်၏မြောက်ဘက်ကို နဂါးလျှိုတောင်ဟု ခေါ်သည်။”
ရွှေဟင်္သာဆရာတော်ကြီးက ‘ပထမထွဋ်ခေါင်ဆရာတော်ဘုရားကြီးအကြောင်း’စာအုပ်၌ ‘ရှင်ပင်နံ ကိုင်းစေတီသမိုင်း’ခေါင်းစဉ်ဖြင့် ရွှေပြည်ဦးဘတင်၏ အထက်ပါစာအတိုင်းပင် အစအဆုံးဖော်ပြပြီးမှ နောက်ဆုံး၌ “ဤသမိုင်းစကားများမှာ မရေရာလှ။(စာရေးကူးသူအမှာ)”ဟူသော မှတ်ချက်ထည့်ထားသည်။ ဓနုဖြူချောင်ဆရာတော်ဘုရားကြီး ဦးအရိယဝံသ၏ ‘စစ်ကိုင်းတောင်အတ္ထုပ္ပတ္တိ သမိုင်းညွန့်ပေါင်း’၌ သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ပေါက္ကံပြည် ကြံသိုင်းအမတ်ကြီး တည်သည်ဟုသာ ဖော်ပြသည်။
မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ‘ဇေယာစလပျို့’၌ ပါရှိသည့် ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော် သမိုင်းလင်္ကာ’တွင် “ရှင်ပင်နံကိုင်း၊ ပုဂံတိုင်း၊ ကြံသိုင်းအမတ်ပင်”ဟူသော အချုပ်သံပေါက်ကို ဦးစွာဖော်ပြပြီး “…ယခင်တကာ၊ တည်သူမှာကား၊ ချမ်းသာကြီး ရ၊ ရှေးဖော်ပြသည့်၊ ဘုရားတကာ၊ ကြံသိုင်းသာတည့်၊…”ဟု ထည့်သွင်းစပ်ဆိုထားသည်။ မကိုဋ်မှန်ကူဆရာတော် ရေးသားပြုပြင်စီရင်သည့် ‘ဇေယျာပဗ္ဗတ သမိုင်းပေါင်းချုပ်၊ ပထမ တောင်ဖီလာပုဂ္ဂိုလ်ကျော်ကျမ်း’၌လည်း ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ တေးထပ်ကိုသာပြသည်။
အရှင်ကေလာသ၏ ‘စစ်ကိုင်းသာသနာဝင်’တွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်နှင့် မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ဇေယာစလပျို့ကိုပင် ကိုးကား၍ ကြံသိုင်းအမတ်က သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်ကျော်လောက်တွင် တည်ထားသည်ဟုဆိုသည်။ ရှေးဟောင်းစာပေသုတေသီတစ်ဦးအမည်ခံ ဆရာကြီးဦးထွန်းရီက ပုဂံစောလူးမင်း၏အမတ်ကြီး ဦးကြံသိုင်းသည် စစ်ကိုင်းမြို့ရှိ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်ထားခဲ့သူဖြစ်ကြောင်း ဆိုသည်။အပိုင်း (၄)ဆက်ရန်။

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

“ရှုခင်းသာသည့် နံကိုင်းတောင်နှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရား”အပိုင်း (၃)
ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို သီရိဓမ္မာသောကမင်းကြီး တည်ခဲ့သည်ဟုဆိုသည်။ နံကိုင်းမုဋ္ဌောအဖြစ် အတွင်းမုဋ္ဌောကိုးဆူတွင် ပါဝင်ကြောင်း အထက်တွင်ဆိုခဲ့ပြီ။ ဇမ္ဗူ့မင်္ဂလာဆရာတော်ကြီး ဘဒ္ဒန္တဇနိန္ဒ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကြီး၏ သမိုင်းအကျဉ်းချုပ်’၌ “ဘုရင်(ဘိုးတော်)အလိုရှိ၍ ဆရာတော်ကြီးတစ်ပါး ရေးသားတင်သွင်းရသည့် စစ်ကိုင်းစေတီစာရင်းသွင်းစာတမ်း ပေမူတစ်စောင်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီနှင့် ပတ်သက်၍ ‘နံကိုင်းစေတီ - ဓမ္မာသောကမင်းကြီးတည်သည့် မုဋ္ဌောစေတီဟောင်းကို နရပတိစည်သူမင်း၏ အမတ်ကြံသိုင်း ထပ်မံပြုပြင်သည့် အချင်း ၁၅ တောင်၊ ပစ္စယာသုံးဆင့်’ဟု ဖော်ပြထားလေသည်။ စာရင်းယူစဉ်က ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော်ကြီးမှာ ငလျင်စသော သဘာဝဘေးအန္တရာယ်တစ်ခုခုကြောင့် အချင်း ၁၅ တောင်ရှိသော ပစ္စယာသုံးဆင့်သာ ကြင်းကျန်တော့သည့် လက္ခဏာရှိနေပေသည်”ဟူ၍ တွေ့ရသည်။ ထို့ပြင် ဆရာတော်ကြီးက ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို ကြံသိုင်းအမတ်ကောင်းမှုဟု ပြောဆိုရေးသားကြသော်လည်း ကြံသိုင်းအမတ်သည် ပထမတကာမဟုတ်ဘဲ နောက် ပြုပြင်မွမ်းမံသူသာဖြစ်ကြောင်းလည်း ရေးသားထားသည်။
သမိုင်းအများစု၌ ပုဂံပြည်မှ ကျန်စစ်သား၏သမီးတော် ရွှေအိမ်သည်ကို ထိန်းရသော အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် တည်ခဲ့သည်ဟု ဆိုသည်။ ကြံသိုင်းကို စောလူးမင်း၏အမတ်ဟုဆိုပြီး စောလူးမင်းနန်းတက်သော ၄၂၁ ခုနှစ်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်သည်ဟု ရေးသားခြင်းလည်းရှိသည်။
အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက ချမ်းသာကြီးဘုရား၊ ချမ်းသာရဘုရားနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တစ်ပြိုင်တည်း တည်ထားခဲ့သည်ဟုလည်း ဆိုသည်။ နောက်တစ်ချက်အနေဖြင့် ကြံသိုင်းဆိုသည်က လူအမည်မဟုတ်ဘဲ ဘွဲ့အမည်အရည်တစ်ခုသာ ဖြစ်သည်ဟုဆိုသည်။ ဥပမာ ကြံသိုင်းဘွဲ့ရ အမတ်ကြီးဦးဘယ်သူဆိုတာမျိုး ဖြစ်မည်။ ကြံသိုင်းဟူသည် ပေါရာဏစကားဖြစ်သည်။ မြော်မြင်သည်၊ ပညာအမြော်အမြင်နှင့် ပြည့်စုံသည်၊ မြော်မြင်ဆင်ခြင်တတ်သော၊ ပညာရှိသုခမိန်ဟူသည့် အဓိပ္ပာယ်များရသည်။
မှန်နန်းမဟာရာဇဝင်တော်ကြီး၌ ကျန်စစ်သားသည် ၄၂၆ ခုနှစ်တွင် မင်းဖြစ်ပြီး မိဖုရားလေးပါးရှိကြောင်း၊ မိဖုရားကြီးဖြစ်သော အပယ်ရတနာတွင်မြင်သည့် သမီးတော်ရွှေအိမ်သည်ကို တစ်ပင်တိုင်နန်းနှင့် ထားကြောင်း၊ ပဋိက္ကရားမင်းသားက မျက်ရှင်ငုံ၍ ကောင်းကင်မှလာကာ ရွှေအိမ်သည်၏ အထိန်းတော် အမတ်ကြံသိုင်းတို့အား တံစိုးလက်ဆောင်အဖြစ် ငွေဆယ်တင်းပေးကာ ရွှေအိမ်သည်နှင့် ရည်ငံကြောင်း ပါရှိလေသည်။ ဤအချက်ကိုမူတည်၍ ထိုငွေဆယ်တင်းဖြင့် ကြံသိုင်းအမတ်က ချမ်းသာကြီးချမ်းသာရနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တည်သည်ဟု အချို့ကရေးသားကြသည်။ ဤသို့ဆိုလျှင် သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ဤဘုရားများတည်သည်မှာ မဖြစ်နိုင်တော့ပေ။
ဤအကြောင်းများကို ‘မြစ်ကမ်းနားက ချမ်းသာကြီး ချမ်းသာရ’ဆောင်းပါးတွင် ဖော်ပြခဲ့ပြီးဖြစ်သော်လည်း အဆက်အစပ်ရှိစေရန် ယခုဆောင်းပါးတွင် ပြန်လည်ထည့်သွင်း ဖော်ပြရခြင်းဖြစ်သည်။
စာဆိုတော် ညောင်ပင်သာဦးပုညက သူ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားသမိုင်းဘွဲ့ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်’၌ “…သက္ကရာဇ် လေးရာ နှစ်ဆယ်မောက်တယ်၊ ခြောက်သွယ်ရောင်တောက်၊ ဘွဲ့တော်ရန်အောင်မြင်။ ငါးကျိပ်နှင့်ငါး ဖြူရိပ်ဆင်တယ်၊ ပေါက္ကံခေါ်တွင် ရိမဒ်တိုင်းက၊ ကြံသိုင်းအမတ် မဆွတည်လှာ၊…”ဟူ၍ ထည့်သွင်းရေးဖွဲ့ခဲ့သည်။
ဆရာကြီးရွှေပြည်ဦးဘတင်က ‘စစ်ကိုင်းတောင်သမိုင်း’၌ ရှင်ပင်နံကိုင်းအကြောင်း ရေးသားရာတွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏တေးထပ်ကိုပင် ဖော်ပြပြီး ဤတေးထပ်ကို အဓိပ္ပာယ်ဖော်ပြချက်အဖြစ်လည်း အောက်ပါအတိုင်း ရေးသားထားသည်။
“စစ်ကိုင်း ဧရာဝတီကမ်းစပ်မှာ နံကိုင်းတောင်ဟူ၍ ရှိ၏။ ၎င်းတောင်ထိပ်က ဘုရားစေတီကို ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြ၏။ နံကိုင်းတောင်ကို အစွဲပြု၍ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြသည်။ ဘုရား၏ဘွဲ့ တော်မှာ ရန်အောင်မြင်ဘုရား ဖြစ်သတည်း။ ပေါက်ကန်ပြည်တွင် ကျန်စစ်မင်းကြီးသမီးတော် ရွှေအိမ်စည်ကို ထိန်းရသော အထိန်းတော်အမတ်ကြီးမှာ ကြံသိုင်းအမည်ရှိ၏။ ထိုအမတ်ကြီးပင် တည်ဟန်လက္ခဏာရှိ၏။ ရာဇဝင်တွင် ပုဂံ၌ ကြံသိုင်းဟူသောအမည်ဖြင့် အခြားတစ်ဦးရှိသည်ကို မတွေ့ရဖူးပေ။ ထိုအမတ်ကြီးသည် ရွှေအိမ်စည်နှင့် ပဋိက္ကရားကုလားမင်းသားကို အောင်သွယ်ပေးသဖြင့် ကုလားမင်းသားက ငွေဆယ်တင်းပေးသည်ဟု ရာဇဝင်တွင် တွေ့ရသဖြင့် ထိုငွေနှင့်ပင် ဤဘုရားကို တည်သလောဟု သံသယမကင်းစရာဖြစ်၏။ နံကိုင်းတောင်၏မြောက်ဘက်ကို နဂါးလျှိုတောင်ဟု ခေါ်သည်။”
ရွှေဟင်္သာဆရာတော်ကြီးက ‘ပထမထွဋ်ခေါင်ဆရာတော်ဘုရားကြီးအကြောင်း’စာအုပ်၌ ‘ရှင်ပင်နံ ကိုင်းစေတီသမိုင်း’ခေါင်းစဉ်ဖြင့် ရွှေပြည်ဦးဘတင်၏ အထက်ပါစာအတိုင်းပင် အစအဆုံးဖော်ပြပြီးမှ နောက်ဆုံး၌ “ဤသမိုင်းစကားများမှာ မရေရာလှ။(စာရေးကူးသူအမှာ)”ဟူသော မှတ်ချက်ထည့်ထားသည်။ ဓနုဖြူချောင်ဆရာတော်ဘုရားကြီး ဦးအရိယဝံသ၏ ‘စစ်ကိုင်းတောင်အတ္ထုပ္ပတ္တိ သမိုင်းညွန့်ပေါင်း’၌ သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ပေါက္ကံပြည် ကြံသိုင်းအမတ်ကြီး တည်သည်ဟုသာ ဖော်ပြသည်။
မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ‘ဇေယာစလပျို့’၌ ပါရှိသည့် ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော် သမိုင်းလင်္ကာ’တွင် “ရှင်ပင်နံကိုင်း၊ ပုဂံတိုင်း၊ ကြံသိုင်းအမတ်ပင်”ဟူသော အချုပ်သံပေါက်ကို ဦးစွာဖော်ပြပြီး “…ယခင်တကာ၊ တည်သူမှာကား၊ ချမ်းသာကြီး ရ၊ ရှေးဖော်ပြသည့်၊ ဘုရားတကာ၊ ကြံသိုင်းသာတည့်၊…”ဟု ထည့်သွင်းစပ်ဆိုထားသည်။ မကိုဋ်မှန်ကူဆရာတော် ရေးသားပြုပြင်စီရင်သည့် ‘ဇေယျာပဗ္ဗတ သမိုင်းပေါင်းချုပ်၊ ပထမ တောင်ဖီလာပုဂ္ဂိုလ်ကျော်ကျမ်း’၌လည်း ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ တေးထပ်ကိုသာပြသည်။
အရှင်ကေလာသ၏ ‘စစ်ကိုင်းသာသနာဝင်’တွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်နှင့် မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ဇေယာစလပျို့ကိုပင် ကိုးကား၍ ကြံသိုင်းအမတ်က သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်ကျော်လောက်တွင် တည်ထားသည်ဟုဆိုသည်။ ရှေးဟောင်းစာပေသုတေသီတစ်ဦးအမည်ခံ ဆရာကြီးဦးထွန်းရီက ပုဂံစောလူးမင်း၏အမတ်ကြီး ဦးကြံသိုင်းသည် စစ်ကိုင်းမြို့ရှိ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်ထားခဲ့သူဖြစ်ကြောင်း ဆိုသည်။အပိုင်း (၄)ဆက်ရန်။

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

“ရှုခင်းသာသည့် နံကိုင်းတောင်နှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရား”အပိုင်း (၃)
ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို သီရိဓမ္မာသောကမင်းကြီး တည်ခဲ့သည်ဟုဆိုသည်။ နံကိုင်းမုဋ္ဌောအဖြစ် အတွင်းမုဋ္ဌောကိုးဆူတွင် ပါဝင်ကြောင်း အထက်တွင်ဆိုခဲ့ပြီ။ ဇမ္ဗူ့မင်္ဂလာဆရာတော်ကြီး ဘဒ္ဒန္တဇနိန္ဒ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကြီး၏ သမိုင်းအကျဉ်းချုပ်’၌ “ဘုရင်(ဘိုးတော်)အလိုရှိ၍ ဆရာတော်ကြီးတစ်ပါး ရေးသားတင်သွင်းရသည့် စစ်ကိုင်းစေတီစာရင်းသွင်းစာတမ်း ပေမူတစ်စောင်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီနှင့် ပတ်သက်၍ ‘နံကိုင်းစေတီ - ဓမ္မာသောကမင်းကြီးတည်သည့် မုဋ္ဌောစေတီဟောင်းကို နရပတိစည်သူမင်း၏ အမတ်ကြံသိုင်း ထပ်မံပြုပြင်သည့် အချင်း ၁၅ တောင်၊ ပစ္စယာသုံးဆင့်’ဟု ဖော်ပြထားလေသည်။ စာရင်းယူစဉ်က ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော်ကြီးမှာ ငလျင်စသော သဘာဝဘေးအန္တရာယ်တစ်ခုခုကြောင့် အချင်း ၁၅ တောင်ရှိသော ပစ္စယာသုံးဆင့်သာ ကြင်းကျန်တော့သည့် လက္ခဏာရှိနေပေသည်”ဟူ၍ တွေ့ရသည်။ ထို့ပြင် ဆရာတော်ကြီးက ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို ကြံသိုင်းအမတ်ကောင်းမှုဟု ပြောဆိုရေးသားကြသော်လည်း ကြံသိုင်းအမတ်သည် ပထမတကာမဟုတ်ဘဲ နောက် ပြုပြင်မွမ်းမံသူသာဖြစ်ကြောင်းလည်း ရေးသားထားသည်။
သမိုင်းအများစု၌ ပုဂံပြည်မှ ကျန်စစ်သား၏သမီးတော် ရွှေအိမ်သည်ကို ထိန်းရသော အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် တည်ခဲ့သည်ဟု ဆိုသည်။ ကြံသိုင်းကို စောလူးမင်း၏အမတ်ဟုဆိုပြီး စောလူးမင်းနန်းတက်သော ၄၂၁ ခုနှစ်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်သည်ဟု ရေးသားခြင်းလည်းရှိသည်။
အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက ချမ်းသာကြီးဘုရား၊ ချမ်းသာရဘုရားနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တစ်ပြိုင်တည်း တည်ထားခဲ့သည်ဟုလည်း ဆိုသည်။ နောက်တစ်ချက်အနေဖြင့် ကြံသိုင်းဆိုသည်က လူအမည်မဟုတ်ဘဲ ဘွဲ့အမည်အရည်တစ်ခုသာ ဖြစ်သည်ဟုဆိုသည်။ ဥပမာ ကြံသိုင်းဘွဲ့ရ အမတ်ကြီးဦးဘယ်သူဆိုတာမျိုး ဖြစ်မည်။ ကြံသိုင်းဟူသည် ပေါရာဏစကားဖြစ်သည်။ မြော်မြင်သည်၊ ပညာအမြော်အမြင်နှင့် ပြည့်စုံသည်၊ မြော်မြင်ဆင်ခြင်တတ်သော၊ ပညာရှိသုခမိန်ဟူသည့် အဓိပ္ပာယ်များရသည်။
မှန်နန်းမဟာရာဇဝင်တော်ကြီး၌ ကျန်စစ်သားသည် ၄၂၆ ခုနှစ်တွင် မင်းဖြစ်ပြီး မိဖုရားလေးပါးရှိကြောင်း၊ မိဖုရားကြီးဖြစ်သော အပယ်ရတနာတွင်မြင်သည့် သမီးတော်ရွှေအိမ်သည်ကို တစ်ပင်တိုင်နန်းနှင့် ထားကြောင်း၊ ပဋိက္ကရားမင်းသားက မျက်ရှင်ငုံ၍ ကောင်းကင်မှလာကာ ရွှေအိမ်သည်၏ အထိန်းတော် အမတ်ကြံသိုင်းတို့အား တံစိုးလက်ဆောင်အဖြစ် ငွေဆယ်တင်းပေးကာ ရွှေအိမ်သည်နှင့် ရည်ငံကြောင်း ပါရှိလေသည်။ ဤအချက်ကိုမူတည်၍ ထိုငွေဆယ်တင်းဖြင့် ကြံသိုင်းအမတ်က ချမ်းသာကြီးချမ်းသာရနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တည်သည်ဟု အချို့ကရေးသားကြသည်။ ဤသို့ဆိုလျှင် သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ဤဘုရားများတည်သည်မှာ မဖြစ်နိုင်တော့ပေ။
ဤအကြောင်းများကို ‘မြစ်ကမ်းနားက ချမ်းသာကြီး ချမ်းသာရ’ဆောင်းပါးတွင် ဖော်ပြခဲ့ပြီးဖြစ်သော်လည်း အဆက်အစပ်ရှိစေရန် ယခုဆောင်းပါးတွင် ပြန်လည်ထည့်သွင်း ဖော်ပြရခြင်းဖြစ်သည်။
စာဆိုတော် ညောင်ပင်သာဦးပုညက သူ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားသမိုင်းဘွဲ့ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်’၌ “…သက္ကရာဇ် လေးရာ နှစ်ဆယ်မောက်တယ်၊ ခြောက်သွယ်ရောင်တောက်၊ ဘွဲ့တော်ရန်အောင်မြင်။ ငါးကျိပ်နှင့်ငါး ဖြူရိပ်ဆင်တယ်၊ ပေါက္ကံခေါ်တွင် ရိမဒ်တိုင်းက၊ ကြံသိုင်းအမတ် မဆွတည်လှာ၊…”ဟူ၍ ထည့်သွင်းရေးဖွဲ့ခဲ့သည်။
ဆရာကြီးရွှေပြည်ဦးဘတင်က ‘စစ်ကိုင်းတောင်သမိုင်း’၌ ရှင်ပင်နံကိုင်းအကြောင်း ရေးသားရာတွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏တေးထပ်ကိုပင် ဖော်ပြပြီး ဤတေးထပ်ကို အဓိပ္ပာယ်ဖော်ပြချက်အဖြစ်လည်း အောက်ပါအတိုင်း ရေးသားထားသည်။
“စစ်ကိုင်း ဧရာဝတီကမ်းစပ်မှာ နံကိုင်းတောင်ဟူ၍ ရှိ၏။ ၎င်းတောင်ထိပ်က ဘုရားစေတီကို ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြ၏။ နံကိုင်းတောင်ကို အစွဲပြု၍ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြသည်။ ဘုရား၏ဘွဲ့ တော်မှာ ရန်အောင်မြင်ဘုရား ဖြစ်သတည်း။ ပေါက်ကန်ပြည်တွင် ကျန်စစ်မင်းကြီးသမီးတော် ရွှေအိမ်စည်ကို ထိန်းရသော အထိန်းတော်အမတ်ကြီးမှာ ကြံသိုင်းအမည်ရှိ၏။ ထိုအမတ်ကြီးပင် တည်ဟန်လက္ခဏာရှိ၏။ ရာဇဝင်တွင် ပုဂံ၌ ကြံသိုင်းဟူသောအမည်ဖြင့် အခြားတစ်ဦးရှိသည်ကို မတွေ့ရဖူးပေ။ ထိုအမတ်ကြီးသည် ရွှေအိမ်စည်နှင့် ပဋိက္ကရားကုလားမင်းသားကို အောင်သွယ်ပေးသဖြင့် ကုလားမင်းသားက ငွေဆယ်တင်းပေးသည်ဟု ရာဇဝင်တွင် တွေ့ရသဖြင့် ထိုငွေနှင့်ပင် ဤဘုရားကို တည်သလောဟု သံသယမကင်းစရာဖြစ်၏။ နံကိုင်းတောင်၏မြောက်ဘက်ကို နဂါးလျှိုတောင်ဟု ခေါ်သည်။”
ရွှေဟင်္သာဆရာတော်ကြီးက ‘ပထမထွဋ်ခေါင်ဆရာတော်ဘုရားကြီးအကြောင်း’စာအုပ်၌ ‘ရှင်ပင်နံ ကိုင်းစေတီသမိုင်း’ခေါင်းစဉ်ဖြင့် ရွှေပြည်ဦးဘတင်၏ အထက်ပါစာအတိုင်းပင် အစအဆုံးဖော်ပြပြီးမှ နောက်ဆုံး၌ “ဤသမိုင်းစကားများမှာ မရေရာလှ။(စာရေးကူးသူအမှာ)”ဟူသော မှတ်ချက်ထည့်ထားသည်။ ဓနုဖြူချောင်ဆရာတော်ဘုရားကြီး ဦးအရိယဝံသ၏ ‘စစ်ကိုင်းတောင်အတ္ထုပ္ပတ္တိ သမိုင်းညွန့်ပေါင်း’၌ သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ပေါက္ကံပြည် ကြံသိုင်းအမတ်ကြီး တည်သည်ဟုသာ ဖော်ပြသည်။
မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ‘ဇေယာစလပျို့’၌ ပါရှိသည့် ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော် သမိုင်းလင်္ကာ’တွင် “ရှင်ပင်နံကိုင်း၊ ပုဂံတိုင်း၊ ကြံသိုင်းအမတ်ပင်”ဟူသော အချုပ်သံပေါက်ကို ဦးစွာဖော်ပြပြီး “…ယခင်တကာ၊ တည်သူမှာကား၊ ချမ်းသာကြီး ရ၊ ရှေးဖော်ပြသည့်၊ ဘုရားတကာ၊ ကြံသိုင်းသာတည့်၊…”ဟု ထည့်သွင်းစပ်ဆိုထားသည်။ မကိုဋ်မှန်ကူဆရာတော် ရေးသားပြုပြင်စီရင်သည့် ‘ဇေယျာပဗ္ဗတ သမိုင်းပေါင်းချုပ်၊ ပထမ တောင်ဖီလာပုဂ္ဂိုလ်ကျော်ကျမ်း’၌လည်း ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ တေးထပ်ကိုသာပြသည်။
အရှင်ကေလာသ၏ ‘စစ်ကိုင်းသာသနာဝင်’တွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်နှင့် မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ဇေယာစလပျို့ကိုပင် ကိုးကား၍ ကြံသိုင်းအမတ်က သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်ကျော်လောက်တွင် တည်ထားသည်ဟုဆိုသည်။ ရှေးဟောင်းစာပေသုတေသီတစ်ဦးအမည်ခံ ဆရာကြီးဦးထွန်းရီက ပုဂံစောလူးမင်း၏အမတ်ကြီး ဦးကြံသိုင်းသည် စစ်ကိုင်းမြို့ရှိ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်ထားခဲ့သူဖြစ်ကြောင်း ဆိုသည်။အပိုင်း (၄)ဆက်ရန်။

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

“ရှုခင်းသာသည့် နံကိုင်းတောင်နှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရား”အပိုင်း (၃)
ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို သီရိဓမ္မာသောကမင်းကြီး တည်ခဲ့သည်ဟုဆိုသည်။ နံကိုင်းမုဋ္ဌောအဖြစ် အတွင်းမုဋ္ဌောကိုးဆူတွင် ပါဝင်ကြောင်း အထက်တွင်ဆိုခဲ့ပြီ။ ဇမ္ဗူ့မင်္ဂလာဆရာတော်ကြီး ဘဒ္ဒန္တဇနိန္ဒ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကြီး၏ သမိုင်းအကျဉ်းချုပ်’၌ “ဘုရင်(ဘိုးတော်)အလိုရှိ၍ ဆရာတော်ကြီးတစ်ပါး ရေးသားတင်သွင်းရသည့် စစ်ကိုင်းစေတီစာရင်းသွင်းစာတမ်း ပေမူတစ်စောင်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီနှင့် ပတ်သက်၍ ‘နံကိုင်းစေတီ - ဓမ္မာသောကမင်းကြီးတည်သည့် မုဋ္ဌောစေတီဟောင်းကို နရပတိစည်သူမင်း၏ အမတ်ကြံသိုင်း ထပ်မံပြုပြင်သည့် အချင်း ၁၅ တောင်၊ ပစ္စယာသုံးဆင့်’ဟု ဖော်ပြထားလေသည်။ စာရင်းယူစဉ်က ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော်ကြီးမှာ ငလျင်စသော သဘာဝဘေးအန္တရာယ်တစ်ခုခုကြောင့် အချင်း ၁၅ တောင်ရှိသော ပစ္စယာသုံးဆင့်သာ ကြင်းကျန်တော့သည့် လက္ခဏာရှိနေပေသည်”ဟူ၍ တွေ့ရသည်။ ထို့ပြင် ဆရာတော်ကြီးက ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို ကြံသိုင်းအမတ်ကောင်းမှုဟု ပြောဆိုရေးသားကြသော်လည်း ကြံသိုင်းအမတ်သည် ပထမတကာမဟုတ်ဘဲ နောက် ပြုပြင်မွမ်းမံသူသာဖြစ်ကြောင်းလည်း ရေးသားထားသည်။
သမိုင်းအများစု၌ ပုဂံပြည်မှ ကျန်စစ်သား၏သမီးတော် ရွှေအိမ်သည်ကို ထိန်းရသော အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် တည်ခဲ့သည်ဟု ဆိုသည်။ ကြံသိုင်းကို စောလူးမင်း၏အမတ်ဟုဆိုပြီး စောလူးမင်းနန်းတက်သော ၄၂၁ ခုနှစ်တွင် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်သည်ဟု ရေးသားခြင်းလည်းရှိသည်။
အမတ်ကြီးကြံသိုင်းက ချမ်းသာကြီးဘုရား၊ ချမ်းသာရဘုရားနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တစ်ပြိုင်တည်း တည်ထားခဲ့သည်ဟုလည်း ဆိုသည်။ နောက်တစ်ချက်အနေဖြင့် ကြံသိုင်းဆိုသည်က လူအမည်မဟုတ်ဘဲ ဘွဲ့အမည်အရည်တစ်ခုသာ ဖြစ်သည်ဟုဆိုသည်။ ဥပမာ ကြံသိုင်းဘွဲ့ရ အမတ်ကြီးဦးဘယ်သူဆိုတာမျိုး ဖြစ်မည်။ ကြံသိုင်းဟူသည် ပေါရာဏစကားဖြစ်သည်။ မြော်မြင်သည်၊ ပညာအမြော်အမြင်နှင့် ပြည့်စုံသည်၊ မြော်မြင်ဆင်ခြင်တတ်သော၊ ပညာရှိသုခမိန်ဟူသည့် အဓိပ္ပာယ်များရသည်။
မှန်နန်းမဟာရာဇဝင်တော်ကြီး၌ ကျန်စစ်သားသည် ၄၂၆ ခုနှစ်တွင် မင်းဖြစ်ပြီး မိဖုရားလေးပါးရှိကြောင်း၊ မိဖုရားကြီးဖြစ်သော အပယ်ရတနာတွင်မြင်သည့် သမီးတော်ရွှေအိမ်သည်ကို တစ်ပင်တိုင်နန်းနှင့် ထားကြောင်း၊ ပဋိက္ကရားမင်းသားက မျက်ရှင်ငုံ၍ ကောင်းကင်မှလာကာ ရွှေအိမ်သည်၏ အထိန်းတော် အမတ်ကြံသိုင်းတို့အား တံစိုးလက်ဆောင်အဖြစ် ငွေဆယ်တင်းပေးကာ ရွှေအိမ်သည်နှင့် ရည်ငံကြောင်း ပါရှိလေသည်။ ဤအချက်ကိုမူတည်၍ ထိုငွေဆယ်တင်းဖြင့် ကြံသိုင်းအမတ်က ချမ်းသာကြီးချမ်းသာရနှင့် ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားတို့ကို တည်သည်ဟု အချို့ကရေးသားကြသည်။ ဤသို့ဆိုလျှင် သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ဤဘုရားများတည်သည်မှာ မဖြစ်နိုင်တော့ပေ။
ဤအကြောင်းများကို ‘မြစ်ကမ်းနားက ချမ်းသာကြီး ချမ်းသာရ’ဆောင်းပါးတွင် ဖော်ပြခဲ့ပြီးဖြစ်သော်လည်း အဆက်အစပ်ရှိစေရန် ယခုဆောင်းပါးတွင် ပြန်လည်ထည့်သွင်း ဖော်ပြရခြင်းဖြစ်သည်။
စာဆိုတော် ညောင်ပင်သာဦးပုညက သူ၏ ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားသမိုင်းဘွဲ့ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်’၌ “…သက္ကရာဇ် လေးရာ နှစ်ဆယ်မောက်တယ်၊ ခြောက်သွယ်ရောင်တောက်၊ ဘွဲ့တော်ရန်အောင်မြင်။ ငါးကျိပ်နှင့်ငါး ဖြူရိပ်ဆင်တယ်၊ ပေါက္ကံခေါ်တွင် ရိမဒ်တိုင်းက၊ ကြံသိုင်းအမတ် မဆွတည်လှာ၊…”ဟူ၍ ထည့်သွင်းရေးဖွဲ့ခဲ့သည်။
ဆရာကြီးရွှေပြည်ဦးဘတင်က ‘စစ်ကိုင်းတောင်သမိုင်း’၌ ရှင်ပင်နံကိုင်းအကြောင်း ရေးသားရာတွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏တေးထပ်ကိုပင် ဖော်ပြပြီး ဤတေးထပ်ကို အဓိပ္ပာယ်ဖော်ပြချက်အဖြစ်လည်း အောက်ပါအတိုင်း ရေးသားထားသည်။
“စစ်ကိုင်း ဧရာဝတီကမ်းစပ်မှာ နံကိုင်းတောင်ဟူ၍ ရှိ၏။ ၎င်းတောင်ထိပ်က ဘုရားစေတီကို ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြ၏။ နံကိုင်းတောင်ကို အစွဲပြု၍ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားဟု ခေါ်ကြသည်။ ဘုရား၏ဘွဲ့ တော်မှာ ရန်အောင်မြင်ဘုရား ဖြစ်သတည်း။ ပေါက်ကန်ပြည်တွင် ကျန်စစ်မင်းကြီးသမီးတော် ရွှေအိမ်စည်ကို ထိန်းရသော အထိန်းတော်အမတ်ကြီးမှာ ကြံသိုင်းအမည်ရှိ၏။ ထိုအမတ်ကြီးပင် တည်ဟန်လက္ခဏာရှိ၏။ ရာဇဝင်တွင် ပုဂံ၌ ကြံသိုင်းဟူသောအမည်ဖြင့် အခြားတစ်ဦးရှိသည်ကို မတွေ့ရဖူးပေ။ ထိုအမတ်ကြီးသည် ရွှေအိမ်စည်နှင့် ပဋိက္ကရားကုလားမင်းသားကို အောင်သွယ်ပေးသဖြင့် ကုလားမင်းသားက ငွေဆယ်တင်းပေးသည်ဟု ရာဇဝင်တွင် တွေ့ရသဖြင့် ထိုငွေနှင့်ပင် ဤဘုရားကို တည်သလောဟု သံသယမကင်းစရာဖြစ်၏။ နံကိုင်းတောင်၏မြောက်ဘက်ကို နဂါးလျှိုတောင်ဟု ခေါ်သည်။”
ရွှေဟင်္သာဆရာတော်ကြီးက ‘ပထမထွဋ်ခေါင်ဆရာတော်ဘုရားကြီးအကြောင်း’စာအုပ်၌ ‘ရှင်ပင်နံ ကိုင်းစေတီသမိုင်း’ခေါင်းစဉ်ဖြင့် ရွှေပြည်ဦးဘတင်၏ အထက်ပါစာအတိုင်းပင် အစအဆုံးဖော်ပြပြီးမှ နောက်ဆုံး၌ “ဤသမိုင်းစကားများမှာ မရေရာလှ။(စာရေးကူးသူအမှာ)”ဟူသော မှတ်ချက်ထည့်ထားသည်။ ဓနုဖြူချောင်ဆရာတော်ဘုရားကြီး ဦးအရိယဝံသ၏ ‘စစ်ကိုင်းတောင်အတ္ထုပ္ပတ္တိ သမိုင်းညွန့်ပေါင်း’၌ သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်တွင် ပေါက္ကံပြည် ကြံသိုင်းအမတ်ကြီး တည်သည်ဟုသာ ဖော်ပြသည်။
မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ‘ဇေယာစလပျို့’၌ ပါရှိသည့် ‘ရှင်ပင်နံကိုင်းစေတီတော် သမိုင်းလင်္ကာ’တွင် “ရှင်ပင်နံကိုင်း၊ ပုဂံတိုင်း၊ ကြံသိုင်းအမတ်ပင်”ဟူသော အချုပ်သံပေါက်ကို ဦးစွာဖော်ပြပြီး “…ယခင်တကာ၊ တည်သူမှာကား၊ ချမ်းသာကြီး ရ၊ ရှေးဖော်ပြသည့်၊ ဘုရားတကာ၊ ကြံသိုင်းသာတည့်၊…”ဟု ထည့်သွင်းစပ်ဆိုထားသည်။ မကိုဋ်မှန်ကူဆရာတော် ရေးသားပြုပြင်စီရင်သည့် ‘ဇေယျာပဗ္ဗတ သမိုင်းပေါင်းချုပ်၊ ပထမ တောင်ဖီလာပုဂ္ဂိုလ်ကျော်ကျမ်း’၌လည်း ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ တေးထပ်ကိုသာပြသည်။
အရှင်ကေလာသ၏ ‘စစ်ကိုင်းသာသနာဝင်’တွင် ညောင်ပင်သာဦးပုည၏ ရှစ်ဆယ်ပေါ်တေးထပ်နှင့် မဟာဝိဇ္ဇောဒယဆရာတော်၏ ဇေယာစလပျို့ကိုပင် ကိုးကား၍ ကြံသိုင်းအမတ်က သက္ကရာဇ် ၄၂၀ ပြည့်နှစ်ကျော်လောက်တွင် တည်ထားသည်ဟုဆိုသည်။ ရှေးဟောင်းစာပေသုတေသီတစ်ဦးအမည်ခံ ဆရာကြီးဦးထွန်းရီက ပုဂံစောလူးမင်း၏အမတ်ကြီး ဦးကြံသိုင်းသည် စစ်ကိုင်းမြို့ရှိ ရှင်ပင်နံကိုင်းဘုရားကို တည်ထားခဲ့သူဖြစ်ကြောင်း ဆိုသည်။အပိုင်း (၄)ဆက်ရန်။

image
image
image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

ငါနဲ့ အကိုက်ဆုံးက Accထဲက လူတွေပဲ

သူရှယ်တာငါရှယ် ငါရှယ်တာသူပြန်ရှယ်...

12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

အသက်ကြီးလာရင်
ငါဘယ်သူနဲ့နေရမလဲလို့
တွေးမိကြမှာပဲ...
ဒါ..သဘာ၀ကျပါတယ်..
ကံကြမ္မာဆိုတာ ဘာမှ မပြောနိုင်ဘူး..
အေးမြ လုံခြုံတဲ့
ဘဝလေးတစ်ခုကို တစ်သက်လုံးပိုင်ဆိုင်ရမှာပဲ လို့
စိတ်ကူးထားခဲ့ဖူးလိမ့်မယ်..
မဖြစ်လာခဲ့ရင်တော့ ကိုယ့်ရဲ့ ကံပဲပေါ့..
အဲတော့.. ဘာကို ပူနေမှာလဲ..?
ပူပန်နေလို့လည်း.. လူ့အလို
နတ်တောင်မလိုက်နိုင်တဲ့
ကိစ္စတွေအတွက် ဘာအဖြေမှ
ရလာမယ်မထင်ဘူး...
ကိုယ်သာ..ပင်ပန်းသွားဖို့ရှိတာပဲ..
ကံကြမ္မာဆိုတာ..
ကိုယ်မြင်ရတာမှ မဟုတ်ပဲ..
ကောင်းတာလည်း ဖြစ်နိုင်သလို..
ဆိုးတာလည်း ဖြစ်နိုင်တယ်..
အခုအချိန်မှာ..
ကျန်းမာနေသေးတယ်..နေရေး စားရေးအဆင်ပြေနေတယ်ဆို ၀မ်းသာလိုက်ပါ...
အသက်ကြီး စွတ်ရှည်နေပြီး..
ကိုယ့်အရိုးတောင် ကိုယ်
မသယ်နိုင်တော့တဲ့အချိန်..
ကိုယ်တစ်ယောက်တည်း
နေလို့မဖြစ်နိုင်တဲ့အခါ..
ဘိုးဘွားရိပ်သာ သွားနေရင်လည်းနေရမှာပဲပေါ့..
အတူနေတဲ့သူတွေက
စောင့်ရှောက်ရင်လည်း
စောင့်ရှောက်မှာပေါ့...
ကိုယ် မိသားစုကို
စောင့်ရှောက်နေတဲ့အချိန်မှာတော့အကောင်းဆုံး လုပ်ပေးခဲ့တယ်လေ..
အတိတ်ကံအကျိုးပေး..
ဘယ်လိုလာမလဲဆိုတာတော့ မသိဘူးပေါ့..
ခုလောလောဆယ်တော့..
အဆင်ပြေနေပါတယ်..
နေကောင်းနေသေးတယ်..
ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် ထူမနိုင်သေးတယ်..
အဲတော့..ကျန်းမာရေးလေး
ပိုဂရုစိုက်ပြီးနေရမယ်
ကျန်းမာရေး မကောင်းရင် ပြုစုရမယ့်သူအတွက်က ၀န်ပိုတတ်တယ်...
ဂျီမကျမိဖို့လည်း လိုသေးတယ်..
ကိုယ်ကြိုက်သလို..ကိုယ်တိုင် ဘာမှ
မလုပ်နိုင်တော့တဲ့အချိန်မှာ..
သူများ လုပ်ပေးတာကို
ကြိုက်လိုက်ရုံပဲရှိတာပဲ..
မကြိုက်ဘူးဆိုရင်တောင်
မငြိုငြင်မိဖို့ အရေးကြီးသေးတယ်..
အရမ်း ဂျီကျနေရင် ကိုယ့်နား
ဘယ်သူမှ ကပ်ချင်မှာမဟုတ်ဘူး....
လောကဓံကို ခံနိုင်ရည်ရှိဖို့ အခုထဲကလေ့ကျင့် ပြင်ဆင်ထားရမှာပဲ..
လောကမှာ..
ပျော်စရာတွေချည်းလည်း
ဆက်တိုက်မလာဘူး..
တက်တဲ့အချိန်ရှိသလို
ကျတဲ့အချိန်လည်းရှိဦးမှာပဲ..
ဘိုးဘွားရိပ်သာကို
တစ်ယောက်တည်းရောက်သွားပြီး..အလှူရှင်တွေကျွေးတဲ့ထမင်း..
လက်အုပ်ကလေးချီ.. ဆုတောင်း
မေတ္တာပို့.. စားရတဲ့ဘ၀မျိုးလည်း
ရောက်နိုင်သေးတာပဲ..
လောကမှာ.. မဖြစ်နိုင်တာဆိုတာဘာမှမရှိဘူးလေ..
အသက်ကြီးလာတဲ့အခါ မေ့လာခဲ့ရင်
ဘုရားစာတောင် မရွတ်တတ်တော့တဲ့ဖိုးဘွားတွေ တွေ့ဖူးတယ်..
သတိမမေ့အောင် သတိကပ်နေတဲ့အကျင့်ကို လုပ်ရမယ်
တရားများများထိုင်ရမယ်..
ပိုက်ဆံဆိုတာ
အိုစာ နာစာ ရှိတော့ရှိရမယ်..
ဒါပေမဲ့..
တစ်ချို့.. ကုပ်ကပ်ပြီးစုကြတာ..
အသက်ကြီးလာတော့..
ကိုယ့်မှာ ဘယ်လောက်ရှိလဲ
ဆိုတာတောင်မေ့သွားပြီ..
အချိန်တန်တော့
ထိုက်တဲ့သူပဲ ရသွားတာပဲ..
သူရဖို့အတွက် မလှူရက် မတန်းရက် မစားရက် မသောက်ရက်..
ခြစ်ကုတ်ပြီး စုပေးခဲ့ရသလိုပဲ..
မတန်ပါဘူး..
သတိတွေကောင်းတုန်းမှာ
အလှူအတန်းတွေ များများလုပ်ခဲ့ရမယ်..
ကိုယ့် နောက်ကို ပါမဲ့ ကိစ္စမျိုးတွေပေါ့..
ကိုယ်သေသွားရင်တောင်
ကိုယ်လှူဒါန်းခဲ့တဲ့ ကိုယ့်ငွေက မသေဘူး..
အမြဲတမ်း စီး၀င်နေသမျှ ကိုယ်လည်း
ကုသိုလ်တွေရနေမယ်လေ..
တကယ်တမ်း ဖြစ်လာပြီဆိုရင်..
ဘယ်လိုနေရာမျိုးမှာ နေရ နေရ
ကျောတစ်ခင်းစာလေးရှိရင်ကို
လုံလောက်နေပြီ..
လူတွေရော..
နေရာ အကျယ်အ၀န်းတွေရော..
ရာထူးဂုဏ်သိန်တွေ..
စည်းစိမ်ဥစ္စာချမ်းသာတွေ ဆိုတာ..အများကြီး..မလိုတော့ပြီ..
ရှိနေရင်တောင်..
မေ့တဲ့ဟာတွေ မေ့ကုန်ပြီ..
ခြေတစ်လှမ်း..လှမ်းဖို့တောင်
သိပ်ခက်ခဲတဲ့အချိန်ကို
ရောက်နေပြီ..ဆိုရင်..
ကိုယ်ထားခဲ့ရမှာတွေအတွက်
ပူပင်တဲ့စိတ်ဆိုတာ
ရှိနိုင်ပါဦးတော့မလား.
နောက်ဆုံးတော့..
သားသမီးရှိတဲ့သူဖြစ်ဖြစ်..
မရှိတဲ့သူဖြစ်ဖြစ်..
တစ်နေ့တော့ သေသွားကြမှာပဲ..
တစ်ယောက်တည်း
ထွက်သွားရမှာပါပဲ..
ကိုယ့်နောက်ဆုံး အချိန်ကို
ဘယ်လိုကျော်ဖြတ်သွားမလဲ..
ဘယ်လိုပြင်ဆင်ထားရမလဲ
ဆိုတာလောက်ပဲ စိတ်၀င်စားတော့တယ်...
သိပ်လည်းတွေးပူမနေတော့ဘူး......
crd

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

အုန်းနို့ခေါက်ဆွဲ

ကြက်သားနဲ့ကြက်ရိုး ကို ဂျင်း သကြား ကြက်သွန်ဖြူ
နဲ့ ရေထည့်ပြီး ၁နာရီခွဲထိပြုတ်ထားပါ
ကြက်သွန်နီဥအလုံးလိုက်ခွာထားပါ
ပြုတ်ထားသောကြက်သားများကို အသားနွင်ထားပါ
(ကြက်သွန်ဖြူနီဂျင်းတို့ကိုညက်အောင်ထောင်း
ပြီးတော့ဆီသပ် အရောင်ရဲရင် ဆနွင်း ငရုတ်စိမ်းမှုန့် နဲ့
နွင်ထားတဲ့ကြက်သားထည့်ပြီး အနှစ်ချက်ထားပေးပါ)
ပဲစိမ်းမှုန့်ကိုအရည်ဖျော်ထားပါ
ကြက်ပြုတ်ရည်ထဲကို ပဲစိမ်းမှုန့်အရည်ထည့်ပြီး
ခပ်ကြာကြာလေးမွှေပေးပါ နောက်မှ အုန်းနို့
ကြက်သွန်နီဥ ကြက်ရိုး နဲ့ ကြက်သားအနှစ် ဘဲဥစိတ်
ဆား အရသာမှုန့် ထည့်ပြီး ပွက်ပွက်ဆူတဲ့ထိတည်ပေးရင်ရပြီ။

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

✨📚 Author of the Week – Holly Black ✨

ဒီအပတ်အတွက် Holly Black ရဲ့ စိတ်လှုပ်ရှားဖွယ် Fantasy စာအုပ်တွေနဲ့ မေ့လျော့နိုင်မယ့် နဂိုမရှိတဲ့ နိုင်ငံတွေထဲကို သင့်ကိုခေါ်သွားပေးပါမယ် 🌿👑 Weekend အတွက် အထူးသင့်တော်တဲ့ စာအုပ်များ!

📖 Holly Black ရဲ့ နာမည်ကြီး စာအုပ်များ
• The Cruel Prince (The Folk of the Air #1)
• The Wicked King (The Folk of the Air #2)
• The Queen of Nothing (The Folk of the Air #3)
• How the King of Elfhame Learned to Hate Stories (Novella)
• The Stolen Heir (Duology #1)
• The Prisoner’s Throne (Duology #2)
• Tithe (Modern Faerie Tales #1)
• Valiant (Modern Faerie Tales #2)
• Ironside (Modern Faerie Tales #3)
• The Coldest Girl in Coldtown
• The Darkest Part of the Forest
• Doll Bones

#credit

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

ဆင်ခြင်စဉ်းစားဉာဏ်မရှိသော လူမျိုး
ယခုအခါ၌ ဥပုသ်စောင့်ရင်း စားသောက်ကြ၊ ပျော်ရွှင်ကြသဖြင့် စဉ်းစားတတ်သူအဖို့မှာ စိတ်ပျက်စရာကောင်းလှသည့်အပြင် ဘာသာခြားတို့ကမူ များစွာသော မြန်မာတို့ ဥပုသ်စောင့်ပုံကို ကြည့်ကာ “ဆင်ခြင်စဉ်းစား ဉာဏ်မရှိသော လူမျိုး” ဟု အထင်သေးကြပေလိမ့်မည်။ ထို့ကြောင့် အမျိုးဘာသာ အဆင့်အတန်းမြင့်ရေးကို တွေးကာ စည်းကမ်းကျကျ ဥပုသ်စောင့် သတိပေးသည်။ (မဟာဂန္ဓာရုံဆရာတော်၊ ရတနာ့ဂုဏ်ရည်-၂၆၁)
❀ ပိဋကတ်တော်လာ ဥပုသ်နေ့များ
ဥပုသ်စောင့်ဖို့ရာ နေ့ရက်ကို ဘုရားပွင့်တော်မမူမီ ရှေးကပင် သူတော်ကောင်းတို့ သတ်မှတ်ခဲ့ကြ၏။ တစ်လလျှင် အကျဉ်းအားဖြင့် ဥပုသ် (၄) မျိုးရှိ၏။
(၁) အဋ္ဌမီ (ရှစ်ရက်မြောက်နေ့) ဥပုသ်
(၂) စာတုဒ္ဒသီ (ရက်မစုံလအတွက် ၁၄-ရက်မြောက်နေ့) ဥပုသ်
(၃) ပန္နရသီ (ရက်စုံလအတွက် ၁၅-ရက်မြောက်နေ့) ဥပုသ်
(၄) ပါဋိဟာရိယ (အကြို/ အပို) ဥပုသ်
❀ ဘာကြောင့် ဥပုသ်စောင့်ဖို့လိုသလဲ
ဗုဒ္ဓမြတ်စွာသည် ဥပုသ်စောင့်ခြင်းကို ဦးခေါင်းလျှော်ခြင်းနှင့် ဥပမာ ပြ၍ ဝိသာခါအား ဩဝါဒပေးတော်မူ၏။ လဆန်း (၁) ရက်နေ့၌ နေရောင်ရှိသဖြင့် ဆံပင်သွေ့ခြောက်မည်ဟု မြင်သော အမျိုးသမီးသည် ရေချိုး ခေါင်းလျှော်၏။ ဦးခေါင်းမှာ အညစ်အကြေး သန့်ရှင်း၍ ဆံပင်လည်း သွေ့ခြောက်သောကြောင့် ဦးခေါင်းသည် သန့်ရှင်းပေါ့ပါး၏။ နောက်နောက်ရက်များ၌ ဦးခေါင်းဝယ် မြူမှုန်ကျခြင်း၊ အတွင်းက အညစ်အကြေးများ ဦးခေါင်းထက်၌လည်း ထွက်ခြင်းကြောင့် (၇) ရက်လောက်ကြာလျှင် ဦးခေါင်းသည် လေးလံလာပြန်၏၊ ထိုအခါ တစ်ကြိမ်ခေါင်းလျှော်ရပြန်၏။
ထို့အတူ လူဝတ်ကြောင်တို့၏ စိတ်၌ ရာဂ ဒေါသစသော မြူမှုန်တွေသည် ပျော်ပျော်ရွှင်ရွှင် နေစဉ်လည်း ကျရောက်၏။ အလုပ်အကိုင် လုပ်ရင်းကိုင်ရင်း ရောင်းရင်းဝယ်ရင်းလည်း ကျရောက်၏၊ ထို့ကြောင့် ထိုစိတ်အစဉ်၌ ထိုမြူမှုန်တွေ သန့်ရှင်းအောင် အိမ်ရာအလုပ်တွေကို အနားပေးကာ မေထုန်ကိုလည်း ရှောင်ကြဉ်ကာ ဥပုသ်စောင့်သောအားဖြင့် ဆေးကြောပစ်ရလေသည်။ တစ်နေ့တစ်ရက် စောင့်ရုံဖြင့် ကောင်းစွာ မရှင်းတတ်သောကြောင့် အကြိုရက် အပိုရက်များ၌လည်း စောင့်ရ၏။ တစ်ကြိမ်စောင့်ပြီးနောက် ၇-ရက်လောက် ကြာလျှင် ကိလေသာမြူတွေ အတော်များစွာ တင်ပြန်သောကြောင့် ဥပုသ်စောင့်၍ ဆေးကြောရပြန်သည်။ ထို့ကြောင့် ဥပုသ်စောင့်ဖို့ရက်ကို ရှေးရှေးကပင် သတ်မှတ်ထားခဲ့ကြပေသည်။
❀ ဥပုသ်နေ့ မဟုတ်ဘဲ ဥပုသ်စောင့်လို့ရသလား
ဥပုသ်စောင့်သော အလုပ်သည် ကုသိုလ်ရသော အလုပ်ဖြစ်၏။ ဥပုသ်နေ့ မဟုတ်သော်လည်း စောင့်သင့်သည်သာ။ ထို့ကြောင့် မဟာဂန္ဓာရုံဆရာတော်က “ယခုခေတ်အလိုက် ဥပုသ်နေ့မဟုတ်ဘဲ စနေ တနင်္ဂနွေ (၂) ရက်မျှ စောင့်ကြည့်လျှင်လည်း ရှေးရှေးစံချိန်ကို မီနိုင်ပါ၏” ဟု မိန့်တော်မူသည်။ (ဘာသာရေး ပြဿနာများ)
🖋️ အရှင်အဘယာလင်္ကာရ (မဟာဝိဟာရဝါသီ)
📖 ဆယ်ပါးသီလ
#ဓမ္မအသိဖြင့်အကျိုးရှိရှိနေမည်

image
12 ပတ် - ဘာသာပြန်ပါ။

ရှမ်းပြည်နယ်တောင်ပိုင်း
အခုရက်ပိုင်းနာမည်ကြီးနေတဲ့
ပန်းတွေလှပစွာပွင့်တဲ့နေရာလေး🌸

နှစ်ပေါင်း မြှောက်များစွာမှ
တစ်ကြိမ်ပဲပွင့်ပြီး တစ်တောင်လုံး
လှပဝေဆာစွာဖူးပွင့်နေတဲ့ပန်း🌸

ပန်းခြံ အနီးနားရွာက လူတွေရဲ့
ပြောဆိုချက်အရ ၎င်းပန်းသည်
နှစ် ၁၀၀ ပြည့်မှတခါပွင့်သည်။

'နင်ꩻလုံဟွမ်'ပန်းခြံဟု ခေါ်ဝေါ်ကြသည်။

ဒီတောင်ကုန်းပေါ်မှာ ဒီတစ်ခါပဲ ပွင့်တာပါ
အရင်က အနီးနားတောင်ကုန်းတွေပေါ်မှာပဲပွင့်တာ ဒီနှစ်ကျ အဲတောင်ကုန်းပေါ်မှာ ထူးထူးဆန်းဆန်း လာပွင့်တယ်ဗျာ ။

'အသက် ၇၀ / ၈၀ မွိုးဖြားတို့ကိုမေးကြည့်လိုက်တော့သူတို့ဒီသက်ဒီအရွယ်ရှိနေပြီတခါမှမမြင်ဖူးဘူးတဲ့'

တချို့ နိုင်ငံခြားထွက်အလုပ်လုပ်တဲ့လူတွေတောင်မှ ပြန်လာပြီးသွားလည်ကျတယ်
သွားခူးကြတယ် တချို့က အိမ်ကိုသယ်လာပြီး
ပြန်စိုက်ကြတယ်။

၎င်းပန်းခြံသည် အပွင့်ပွင့်တာ ၅ရက် တစ်
ပတ်လောက်ပဲရှိသေးတယ်ဆိုပေမယ့်
နေ့စဥ်လူစည်ကားစွာ လာရောက်လည်ပတ်
လျှက်ရှိသည်။

တည်နေရာ📌
ရှမ်းပြည်နယ်တောင်ပိုင်း၊ဟိုပုံးမြို့နယ်၊ထမ်းစမ်းဂူအနီး

#popular Paoh Stars
PHOTO- KONG RWAI(ဓာတ်ပုံ)

image