Discover postsExplore captivating content and diverse perspectives on our Discover page. Uncover fresh ideas and engage in meaningful conversations
Chapter 9_______Legacy
ရယ်မောဟားတိုက်သံတွေ၊ ငွေကြေးအခက်အခဲတွေကြားထဲကနေ၊ အန်ဇိုဖရာရီ ဆီ ပြောခဲ့တဲ့ "ကားတစ်စီးဆိုတာ ဘယ်လိုဖြစ်သင့်သလဲဆိုတာ ခင်ဗျားကို ကျုပ်ပြမယ်" ဆိုတဲ့စကားကို သက်သေပြပြီးတဲ့နောက် ဖရူချီယိုဟာ ၁၉၉၃ ခုနှစ်၊ ဖေဖော်ဝါရီ ၂၀ ရက်၊ အီတလီနိုင်ငံ ပီရူးဂျား(Perugia, Italy) မြို့လေးမှာ ဆုံးပါးသွားခဲ့ပါတယ်။ အသက် ၇၇ နှစ်ပြည့်မွေးနေ့ ရောက်ဖို့ ၂ လ အလိုမှာပါ။ ဘဝမှာ သုံးကြိမ်အိမ်ထောင်ကျခဲ့ပြီး သားသမီး ၂ ယောက်ထွန်းကားခဲ့ပါတယ်။
သားဖြစ်သူ တိုနီနို က Tonino Lamborghini ဆိုတဲ့ နာမည်နဲ့ Fashion Brand တစ်ခုတည်ထောင်ခဲ့ပြီး သမီးဖြစ်သူ ပတ်တရီဇီယာ(Patrizia Lamborghini) က Lamborghini Brand နဲ့ ဝိုင်တွေထုတ်လုပ်နေပါတယ်။ လန်ဘိုဂီနီကားတွေရဲ့ ဖခင်ကြီးဖရူချီယိုဟာ သားသမီးတွေဖြစ်သူတွေကို အမွေပေးခဲ့ရုံတင်မကဘဲ ကမ္ဘာကိုပါ နည်းပညာအမွေအနှစ်တွေ ပေးခဲ့ပါတယ်။ အဲ့တာကတော့ ယနေ့ခေတ် Supercar၊ Hypercar တွေ အသုံးပြုနေကြသေးတဲ့ rear mid-engine layout ပါ။ weight distribution အရမ်းကောင်းပြီး ကုပ်ဆွဲအား(traction) ကောင်းတဲ့အတွက် Lamborghini ရဲ့ ပြိုင်ဘက် Ferrari အပြင် Koenigsegg၊ BUGATTI တို့ကပါ ဆက်လက်အသုံးပြုနေကြပါတယ်။
စာအရှည်ကြီးကို အချိန်ပေးပြီး ဒီအထိ ဖတ်ရှုလာပေးတဲ့ သူတစ်ဦးတစ်ယောက်ချင်းဆီတိုင်းကို တကယ်ဘဲ ကျေးဇူးတင်ရှိပါတယ်ခင်ဗျ
Chapter 8_______Who owns Lamborghini
Military SUV စာချုပ်က ပျက်သွားပြီးနောက် လန်ဘိုဂီနီကုမ္ပဏီဟာ ဖျက်သိမ်းလုဆဲဆဲဖြစ်နေတဲ့အချိန် ၁၉၈၁ ခုနှစ်မှာ အီတလီအစိုးရကနေ ပြင်သစ်ဘီလျံနာသူဌေးနှစ်ယောက်ဆီ ဒေါ်လာ ၃ သန်းနဲ့ ရောင်းချခဲ့ပါတယ်။ သူတို့လက်မှာ မအောင်မြင်တဲ့အခါ Chrysler ဆီရောင်းလိုက်ပြန်ပါတယ်။ Chrysler ကလဲ Countach ရဲ့ successor Diablo ထုတ်တာအပြင်ဘာမှမလုပ်နိုင်လို့ ၁၉၈၇ မှာ မလေးရှားစီးပွားရေးလုပ်ငန်းစု SETDCO Group ဆီပြန်ရောင်းလိုက်ပြီး ၁၉၉၄ မှာ အင်ဒိုနီးရှား V'Power Corporation ဆီရောက်သွားပြန်ပါတယ်။ ဟိုရောက်လိုက် ဒီရောက်လိုက်နဲ့ ဘော်လီဘောပုတ်ခံနေရတဲ့ လန်ဘိုဂီနီကုမ္ပဏီဟာ နောက်ဆုံးမှာတော့ AUDI လို့ခေါ်တဲ့ မမ ဆီမှာ မြဲသွားပါတော့တယ်။ (Arthur Note: မမတွေကိုဘဲ ချစ်ပါ😆)
Volkswagen Group လက်ဆောက်ခံ AUDI ဟာ လန်ဘိုဂီနီကို ၁၉၉၈ မှာ ဒေါ်လာ သန်း ၁၁၀ နဲ့ ဝယ်ယူခဲ့ပြီး ၂၀၀၀ ခုနှစ်ရဲ့ နာမည်ကျော် လန်ဘိုဂီနီကားကို ထုတ်လုပ်နိုင်ခဲ့ပါတယ်။ အဲ့ဒါကတော့ Lamborghini Murciélago ပါ။ ကျွန်တော့် personal favorite ပေါ့။ ၂၀၀၈ ခုနှစ်အတွင်း financial crisis တွေဖြစ်ခဲ့ပေမယ့် AUDI နဲ့ Volkswagen ဟာ လန်ဘိုဂီနီကုမ္ပဏီကို မရောင်းခဲ့ဘဲ ဆက်လက်ထိန်းသိမ်းထားခဲ့ပါတယ်။ ၂၀၀၉ ခုနှစ်မှာ Murciélago ထက်ပိုပြီး affordable ဖြစ်တဲ့ Gallardo ကိုထုတ်ပြီး production model 12 ခု၊ special edition 22 ခုနဲ့ ၂၀၀၉-၂၀၁၄ ခုနှစ်အတွင်း အရောင်းရဆုံးကားဖြစ်လာခဲ့ပါတယ်။ ယနေ့အရောင်းရဆုံး Lamborghini model ကတော့ Urus SUV ပါ။
Chapter 7_______Rambo Lambo
ဖရူချီယိုရဲ့ လန်ဘိုဂီနီကားတွေက ရောင်းကောင်းပေမယ့် တစ်ဖက်မှာ financial ပြသနာတွေနဲ့ Oil Crisis ပြသနာကြောင့် ၁၉၇၂ နှစ်ခုမှာ ဖရူချီယိုဟာ ကုပ္မဏီ ရှဲယာရဲ့ ၅၁% ကို ဆီဒင်စီးပွားရေးလုပ်ငန်းရှင် ဂျော့ဟင်နရီရိုဆက်တီ(George Henri Rossetti) ကို ရောင်းချခဲ့ပြီး ၁၉၇၃ မှာ ကျန်တဲ့ ရှဲယာ ၄၉% ကို ဟင်နရီရဲ့ သူငယ်ချင်း ရီနေးလိုင်းမာ (Renè Leimer) ကို ရောင်းချခဲ့ပါတယ်။ လန်ဘိုဂီနီကားတွေရဲ့ ဖန်တီးရှင်ကြီး ဖရူချီယိုဟာ သူ့ရဲ့ နောက်ဆုံးကား ဖြစ်တဲ့ Lamborghini Countach ကို release လုပ်ပြီး မကြာခင်မှာဘဲ အငြိမ်းစားယူခဲ့ပါတယ်။ ဘိုလစ်ဗီးယား နိုင်ငံကို လယ်ထွန်စက် အစီး ၅၀၀၀ ရောင်းမယ့် သဘောတူညီချက်ဟာလဲ ၁၉၇၁ ခုနှစ် ဘိုလစ်ဗီးယားနိုင်ငံစစ်အာဏာသိမ်းမှုကြောင့် ဖျက်သိမ်းလိုက်ရတဲ့အခါ လန်ဘိုဂီနီကုမ္ပဏီရင်ဆိုင်နေရတဲ့ ငွေကြေးပြသနာတွေပိုကြီးလာပါတယ်။ Profit များများထွက်အောင် မလုပ်နိုင်တာကြောင့် ၁၉၇၇ မှာ အမေရိကန်စစ်တပ်အတွက် စစ်တပ်သုံး SUV ဆောက်ပေးဖို့ စာချုပ်တစ်ခုချုပ်ဆိုခဲ့သော်လည်း ဒီဇိုင်းတူညီနေတဲ့ ပြသနာကြောင့် စာချုပ်ပျက်သွားခဲ့ပါတယ်။
(LM002 အကြောင်းအပြည့်အစုံကို ထပ်တင်ပေးပါဦးမယ်)
Chapter 6_______Muira
လန်ဘိုဂီနီသမိုင်းကြောင်းကို ရေးနေပါတယ်ဆို လန်ဘိုဂီနီရဲ့ ဂန္တဝင်ကားအကြောင်း ဘယ်ချန်ထားလို့ ဖြစ်မှာလဲဗျ။ 350GT ထုတ်လုပ်ပြီးနောက်ပိုင်း 400GT ဆက်လက်ထုတ်လုပ်ခဲ့ပါတယ်။ တစ်နေ့မှာ ဖရူချီယိုရဲ့ အင်ဂျင်နီယာတွေက ပိုပြီး innovative ဖြစ်တဲ့ ကားပုံစံကို ဖရူချီယိုကို တင်ပြခဲ့ပါတယ်။ rear-wheel drive(နောက်ယက်) ဖြစ်ရမယ်၊ ပေါ့ပါးရမယ်၊ rear mid-engine layout နဲ့ V12 ဖြစ်ရမယ် ဆိုတဲ့ အိုင်ဒီယာပါ။ ၁၉၆၅ Turin Motor Show မှာ concept ကားကို ပြသခဲ့ပြီးတော့ လူစိတ်ဝင်စားမှုကော ဝေဖန်မှုတွေကော ရရှိခဲ့ပါတယ်။ NA V12 အင်ဂျင်ကြီးကိုမှ အလယ်မှာဆိုတော့ ဒီကားက သူ့အချိန်သူ့ခေတ်ထက်ကိုပိုပြီး ခေတ်ရှေ့ပြေးနေခဲ့တာပါ။ ဒီလိုကားမျိုးကို ဖရူချီယို ဘယ်တော့မှ ထုတ်နိုင်မှာမဟုတ်ဘူးလို့ လူတွေက ရယ်မောပြောဆိုခဲ့ကြပေမယ့် Muira ကားတကယ်ထွက်လာတဲ့အခါ လူတွေအားလုံးရဲ့ ရယ်သံတွေ တိတ်သွားပါတယ်။ ဘာလို့လဲဆို Lamborghini Muira က ကမ္ဘာ့ပထမဆုံး Supercar ဖြစ်ပြီး 350HP နဲ့ 300 ft-lbs of torque ထွက်တဲ့ 3.9L NA V12 အင်ဂျင်ကြီးဟာ Lamborghini Muira ကို 1967 ခုနှစ်ရဲ့ ကမ္ဘာ့အမြန်ဆုံးကား ဖြစ်စေခဲ့လို့ပါ။ 0-60 ကို 6.7sec နဲ့ ရောက်ပြီး top speed က 174MPH ပါ။ (အဲ့ခေတ်က အဲ့လောက် speed က အမြန်ဆုံးပေါ့နော် ။ ယနေ့ခေတ်တော့ SSC TUATARA က 330 MPH နဲ့ ကမ္ဘာ့အမြန်ဆုံးကားပါ) Muira နာမည်က ဖရူချီယိုရဲ့ မိတ်ဆွေ Don Eduardo Muira ဆိုတဲ့ နာမည်ကို အစွဲပြုပြီး မှည့်ခဲ့တာဖြစ်ပါတယ်။
ပထမဆုံး လန်ဘိုဂီနီကား 350GT ရဲ့ မူလပုံကြမ်း 350GTV ကို ၁၉၆၃ ခုနှစ် Turin Motor Show မှာ တွေ့ရစဥ်
Chapter 5______The First Lamborghini
အန်ဇိုဖရာရီကို စိန်ခေါ်ပြီး ၁၉၆၃ ခုနှစ်မှာ Automobili Lamborghini နာမည်နဲ့ ပြိုင်ကားတွေဆောက်ဖို့ စက်ရုံတစ်ရုံကို Sant' Agata မှာ တည်ထောင်ခဲ့ပါတယ်။ (ယခုချိန်ထိ လန်ဘိုဂီနီပြိုင်ကားတွေကို မူလစက်ရုံမှာ တည်ဆောက်နေဆဲပါ) ဖရာရီက ဝန်ထမ်းဟောင်းသုံးယောက်ကို အလုပ်ခန့်ခဲ့ပြီး ၉ လအတွင်းမှာတင် Naturally Aspirated V12 အင်ဂျင်သုံး ပထမဦးဆုံး လန်ဘိုဂီနီ 350GT ကိုထုတ်လုပ်နိုင်ခဲ့ပါတယ်။ ထို V12 engine ဟာ ဖရာရီအင်ဂျင်နီယာဟောင်း ဂျီယိုတို ဘစ်ဇရီနီ(Giotto Bizzarrini) တည်ဆောက်ပေးခဲ့တာဖြစ်ပြီး 400HP 11000RPM ထိ rev လုပ်နိုင်ပါတယ်။ ဒါပေမယ့် ဖရူချီယိုက သာမန် road car တစ်စီးဘဲလိုချင်တာမို့ 342HP ထိ ပြန်လျှော့လိုက်ပါတယ်။ ဘစ်ဇရီနီရဲ့ V12 engine က ကောင်းလွန်းတာမို့ ၂၀၁၀ မတိုင်ခင်ထိ ထိုအင်ဂျင်ရဲ့ ပုံစံကွဲတွေကို ဆက်လက်ပြီး အသုံးပြုခဲ့ပါတယ်။
Chapter 4_______Ferrari vs. Lamborghini
လယ်ထွန်စက်ထုတ်လုပ်တဲ့ လုပ်ငန်းအောင်မြင်လာပြီးနောက် ဖရူချီယိုဟာ အီတလီနိုင်ငံရဲ့ အချမ်းသာဆုံးပုဂ္ဂိုလ်စာရင်းဝင်လာပါတော့တယ်။ အီတလီမှာ နေပြီး ချမ်းသာလာတော့ လူချမ်းသာတွေထုံးစံတိုင်း ကားအကောင်းစားတွေ ဝယ်စီးတာပေါ့။ Masertati 3500GTS, Mercedes 300SL, Jaguar E-Type Coupe နဲ့ Ferrari တော်တော်များများ ဝယ်စီးခဲ့ပါတယ်။ ဖရူချီယို စီးတဲ့ကားတွေထဲ Ferrari 250GT က ခဏခဏ clutch breakdown ဖြစ်လို့ စိတ်ပျက်နေခဲ့ပါတယ်။ တစ်နေ့ သူ့ကားရဲ့ clutch ကို ပြင်ဖို့ စက်ရုံကို ယူသွားတဲ့အခါ ကားထဲမှာ သုံးထားတဲ့ clutch တွေက လန်ဘိုဂီနီလယ်ထွန်စက်ထဲမှာ သုံးထားတဲ့ clutch နဲ့ ဆင်တူနေတာကို တွေ့လိုက်ရပါတယ်။ လယ်ထွန်စက်အတွက် clutch က ၁၀ လိုင်ယာဘဲပေးရပြီး ဖရာရီကားအတွက်ကျ ၁၀၀၀ လိုင်ယာလောက် ကုန်ကျနေတာမို့ ( lira = အီတလီငွေကြေး) မကျေမနပ်ဖြစ်သွားခဲ့တယ်ဗျ။ ဒါနဲ့ဘဲ နောက်ရက်ပိုင်းကျ ဖရူချီယိုတစ်ယောက် ဖရာရီစက်ရုံဆီ သွားဖို့ စီစဥ်လိုက်ပါတယ်။ ကဲအခု ကမ္ဘာကျော်ဖြစ်ရပ်ဖြစ်တဲ့ အန်ဇိုဖရာရီ နဲ့ ဖရူချီယိုလန်ဘိုဂီနီ တွေ့ဆုံတဲ့ကိစ္စ စပါတော့မယ်။ စကားပြောမို့ အင်တာဗျူး section လို ဘာသာပြန်ပေးထားပါတယ်နော်။
ဖရူချီယို: "ခင်ဗျားက ခင်ဗျားရဲ့ ကားတွေကို ကျုပ်ရဲ့လယ်ထွန်စက်က ပစ္စည်းတွေနဲ့ ဆောက်ပြီး ဟန်ကျနေတာပေါ့လေ"
အန်ဇို: "မင်းက လယ်သမား၊ လယ်ထွန်စက်မောင်းတဲ့သူ၊ ငါတို့ ဖရာရီကားတွေအကြောင်းကို မင်းဘာမှဝေဖန်နေစရာမလိုဘူး၊ ငါ့ကားတွေက ကမ္ဘာပေါ်မှာ အကောင်းဆုံးဘဲကွ"
ဖရူချီယို: "အိုး ဟုတ်ပါတယ်၊ ကျုပ်က လယ်သမားတစ်ယောက်ပါ၊ ဒါပေမယ့် ကားတစ်စီးဆိုတာ ဘယ်လိုဖြစ်သင့်သလဲ ခင်ဗျားကို ကျုပ်ပြမယ်၊ ပြီးတော့ ကျုပ်စီးဖို့ ကားတွေကိုလဲ ကျုပ်ကိုယ်တိုင်ဆောက်ပြမယ် အန်ဇို" လို့ စိန်ခေါ်ခဲ့ပါတယ်။
လူတွေကတော့ ဖရူချီယိုကို ဒီလူ ရူးနေတယ်လို့ ဝေဖန်ခဲ့ကြပေမယ့် ဖရူချီယိုရဲ့ ပြိုင်ဆိုင်ချင်စိတ်က ကမ္ဘာကျော်လန်ဘိုဂီနီပြိုင်ကားတွေ ဖြစ်ပေါ်လာစေဖို့ အစပျိုးခဲ့ပါတယ်။
Chapter 3_______Tractors Business
ဇနီးသည်ဆုံးပြီးနောက်ပိုင်း ဖရူချီယိုတစ်ယောက်ဟာ ဝေါ့ရှော့ရုံမှာဘဲ စစ်ကျန်ထရပ်ကား၊ လော်ရီကားတွေနဲ့ လယ်ထွန်စက်တွေကို ပြင်ရင်းဘဲ အလုပ်များနေခဲ့ပါတယ်။ တစ်နေ့မှာတော့ အဖေဖြစ်သူက ဖရူချီယိုဆီ လယ်ထွန်စက်အသစ်တစ်စီးလိုတယ်လို့ အားချင်းလှမ်းတောင်းလိုက်ပါတယ်။ ထိုအချိန်က အီတလီနိုင်ငံဟာ စစ်ဒဏ်ကို နလံထူဖို့ ရုန်းကန်နေရချိန်ပါ။ အခြေံကျတဲ့ စိုက်ပျိုးရေးလုပ်ငန်းပြန်ပြီး တွင်ကျယ်လာဖို့ဆို ပိုကောင်းတဲ့ စိုက်ပျိုးရေးသုံးပစ္စည်း/ယာဥ်တွေကို လိုအပ်မှန်း ဖရူချီယို သဘောပေါက်ခဲ့ပါတယ်။ ဒါကြောင့် ဖရူချီယိုဟာ စစ်ပွဲလက်ကျန် တင့်ကား၊ ထရပ်ကားတွေက အကြွင်းအကျန်တွေကို စုဆောင်းပြီး Lamborghini Tractors နာမည်နဲ့ လယ်ထွန်စက်တွေ ထုတ်လုပ်ပါတော့တယ်။ ဖရူချီယိုရဲ့ လယ်ထွန်စက်တွေဟာ ဗြိတိန်ထုတ် Morris engine ကိုအသုံးပြုထားပြီး စျေးကြီးတဲ့ Petrol အစား Deisel ကိုသုံးထားလို့ အကုန်အကျသက်သာပါတယ်။ ဒီလိုနဲ့ တဖြည်းဖြည်းလူဝယ်လိုအား များလာတဲ့အခါ စက်ရုံထောင်ဖို့အတွက် ဖရူချီယိုရဲ့ အဖေက မိသားစုပိုင် စိုက်ပျိုးရေးခြံလေးကို ပေါင်ခဲ့ရပါတယ်။ ကံကောင်းစွာနဲ့ ဖရူချီယိုရဲ့ လယ်ထွန်စက်လုပ်ငန်းဟာ အောင်မြင်လာပြီး ၁၉၄၉ ခုနှစ်ကနေ စလို့ ဘာစစ်ပွဲကျန်ပစ္စည်းအဟောင်းတွေမသုံးဘဲ လယ်ထွန်စက်တွေ ကိုယ်တိုင်ထုတ်လုပ်နိုင်ခဲ့ပါတယ်။ ၁၉၅၁ မှာ L33 လို့ခေါ်တဲ့ ပထမဆုံးလန်ဘိုဂီနီ လယ်ထွန်စက်အသစ်တစ်စီး ထုတ်လုပ်နိုင်ခဲ့ပါတယ်။ တစ်ချိန်တည်းမှာဘဲ ဖရူချီယိုဟာ FIAT ကားတွေ tuned တဲ့အလုပ်ကိုလဲ လုပ်နေခဲ့ပြီး FIAT Topolina ကားလေးနဲ့ ၁၉၄၈ Mille Miglia ပြိုင်ပွဲမှာ ဝင်ပြိုင်ခဲ့ဖူးပါတယ်။ သို့ပေမယ့် မနိုင်မရဘဲ စားသောက်ဆိုင်တစ်ဆိုင်ကို ဝင်တိုက်မိခဲ့ပါတယ်။
Chapter 2_______Surviving WW2
ငယ်ငယ်ရွယ်ရွယ်နဲ့ အိမ်ထောင်ကျပြီး ပျော်ရွှင်စရာဘဝလေးပိုင်ဆိုင်နေတဲ့ ဖရူချီယိုရဲ့ နေ့ရက်တွေဟာ ကြာကြာမခံခဲ့ပါဘူး။ စစ်မှုမထမ်းမနေရစနစ်ကြောင့် ဒုတိယကမ္ဘာစစ်ထဲ ဝင်ခဲ့ရတာပေါ့။ အီတလီတော်ဝင်လေတပ်ရဲ့ သယ်ယူပို့ဆောင်ရေးပိုင်းမှာ mechanics အဖြစ်ဝင်ရောက်ခဲ့ပြီး ဂရိနိုင်ငံ၊ ရိုဒီကျွန်းမှာ တာဝန်ကျပါတယ်။ အီတလီက ဂျာမန်တွေနဲ့ ပူးပေါင်းခဲ့ပေမယ့် စစ်အသုံးစရိတ်မတတ်နိုင် တစ်ဘက်မှာလဲ နိုင်ငံက မွဲပြာကျနေတာမို့ စောစောစီးစီးဘဲ ၁၉၄၃ မှာ လက်နက်ချခဲ့ပါတယ်။ အီတလီဘက်က လက်နက်ချသော်လည်း ချက်ချင်းနေရပ်ကို မပြန်နိုင်သေးတာမို့ ဖရူချီယိုတို့ ကျွန်းကို ဂျာမနီဘက်ကသိမ်းလိုက်ပြီး ၁၉၄၄ မှာ မဟာမိတ်ဗြိတိသျှတပ်တွေ ကျွန်းကို ထပ်သိမ်းလိုက်ပါတယ်။ စစ်သုံ့ပန်းဆိုပေမယ့် ဖရူချီယိုက စက်ပြင်တဲ့နေရာမှာ ထူးချွန်တာကြောင့် ဗြိတိန်တပ်မှာ အကျဥ်းသားဘဝနဲ့ အလုပ်လုပ်ပေးခဲ့ပါတယ်။ ၁၉၄၅ မှာ အီတလီနိုင်ငံကို ပြန်ခွင့်ရပါတယ်။ ဒါပေမယ့် ဖရူချီယိုရဲ့ ကံကောင်းခြင်းက ခဏလေးပါဘဲ။ သူပြန်ရောက်ပြီး ၂ နှစ်အကြာမှာ ဇနီးဖြစ်သူ ကလဲလီယာ မွန်တီ(Clelia Monti) ဟာ သားဦးဖြစ်တဲ့ တိုနီနို လန်ဘိုဂီနီ(Tonino Lamborghini) ကို မွေးဖွားနေရင်း မီးတွင်းထဲမှာဘဲ ဆုံးသွားရှာပါတယ်။