လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်​ထောင်​ပေါင်းများစွာကတည်းက ပညာ​ရှင်​တွေဟာ စကြဝဠာနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အငြင်းအခုံများစွာကို ရင်ဆိုင်ခဲ့ကြရပါတယ်။ စကြဝဠာဟာ ဘယ်လို ပုံစံနဲ့ တည်ရှိ​နေတယ်၊ ​အနီးစပ်ဆုံး ဖြစ်တဲ့ ​နေအဖွဲ့အစည်းဟာ ဘယ်လိုပုံစံနဲ့ ​ရွေ့လျား​နေကြတယ် ဆိုတာ​တွေဟာ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေကို ​ခေါင်းစား​စေခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ အလယ်မှာ တည်ရှိ​နေတယ်။ ​နေနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကမ္ဘာကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေကြတယ်။ ဒါဟာ စကြဝဠာ တည်ရှိ​နေပုံနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အ​စောဆုံး ထွက်ရှိခဲ့တဲ့ အဆိုတစ်ရပ်ပါပဲ။ ဘီစီ ၁၀၀ နဲ့ ၁၇၀ အကြားမှာ ​​ပေါ်ထွန်းခဲ့တဲ့ ဂရိလူမျိုး၊ နက္ခတ္တ​ဗေဒပညာရှင် တိုလေမီ(Ptolemy) က စပြီး လက်ခံခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ မ​ရွေ့မလျားဘဲ၊ တည်ရှိ​နေ​ကြောင်းကို ​Ptolemy က ယုံကြည်ခဲ့ပါတယ်။ ၁၆၆၀ ခုနစ်မှာ ​မြေပုံ​ရေးဆွဲသူ အန်ဒရီးယပ်စ်(Andreas) ဟာ Ptolemy ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင်း စကြဝဠာတည်​နေပုံကို ပုံကြမ်း​ရေးဆွဲခဲ့ပါတယ်။ ဒီပုံကြမ်းမှာ ကမ္ဘာဟာ အလယ်တစ်​နေရာမှာ ရှိ​နေပြီး သူ့ကို တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေ၊ ကြယ်​တွေက လှည့်ပတ်​နေကြပါတယ်။
ဒီစကြဝဠာတည်​နေပုံ မူကြမ်းပုံစံကို 'Geocentric Model' ၊ တစ်နည်းအားဖြင့် ကမ္ဘာဗဟိုပြုပုံစံငယ်(Earth-centred Model) လို့လဲ သိကြပါတယ်။ ယ​နေ့​ခေတ် အာကာသသိပ္ပံပညာရပ်မှာ​တော့ သူ့ကို 'Ptolemaic System' လို့ ​ခေါ်ပါတယ်။ ​ရှေးဂရိအ​တွေးအ​ခေါ် ပညာရှင်ကြီး အရစ်စတိုတယ်(Aristotle) ဟာလဲ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ်။ စကြဝဠာရဲ့ တည်ရှိမှုပုံစံကို ရှာ​ဖွေခဲ့တာ​တွေဟာ ဒီ​​မော်ဒယ်ပုံစံငယ် တစ်ခုတည်းနဲ့ မရပ်သွားပါဘူး။
Ptolemy က စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဟာ ကမ္ဘာဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့​ပေမဲ့၊ ရာစုနှစ် နှစ်ခု​လောက် ကြာတဲ့အခါမှာ​တော့ ဒီအဆိုဟာ တစ်မျိုး​ပြောင်းသွားခဲ့ပြန်ပါတယ်။ ပညာရှင် အရစ်စတာချတ်စ်(Aristarchus) ဟာ Ptolemy ရဲ့အဆိုကို အ​ခြေပြုပြီး ပိုပြီးကျယ်ပြန့်တဲ့ အိုင်ဒီယာတစ်မျိုးကို တင်ပြခဲ့ပါတယ်။ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ တည်ရှိ​နေတာ မဟုတ်ဘဲ၊ ကမ္ဘာနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကြယ်လို့ ထင်မှတ်ရတဲ့ အရာတစ်ခုကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာပါပဲ။ ပညာရှင်​တွေရဲ့ အဆိုပြုချက်များစွာနဲ့အတူ လူ​တွေကလဲ ဘယ်ဟာက အမှန်ဆိုတာကို ​ဝေခွဲမရ ဖြစ်ခဲ့ကြတာ​ပေါ့။
ငြင်းခုံမှုများစွာနဲ့ အတူ သိပ္ပံပညာဟာ ​ခြေလှမ်းများစွာကို ဆက်လှမ်းလာခဲ့ပါတယ်။ ၁၄၄၄ ခုနစ်မှာ စကြဝဠာသမိုင်းကို ​ပြောင်းလဲပစ်မဲ့ သူတစ်​ယောက် ထွက်လာခဲ့ပါတယ်။ သူက​တော့ နီကိုလပ်စ်​ ကော့ပါးနီးကပ်စ်(Nicholas Copernicus) ဖြစ်ပါတယ်။ နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ်လို့ အတွေးအခေါ်စတင်ဖော်လာခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာဟာ အ​စောပိုင်းကာလ​တွေကတည်းက ငြင်းခုံမှု​တွေ ရှိခဲ့​ပေမဲ့၊ နီကိုလပ်စ်ဟာ ပ​လေတိုရဲ့ 'Uniform Circular Motion' စည်းမျဉ်း​တွေကို အသုံးပြုပြီး ခိုင်ခိုင်မာမာ ​ပြောဆိုခဲ့တဲ့ ပထမဆုံးသူ ဖြစ်ပါတယ်။ ၁၆ရာစုရဲ့ သိပ္ပံပညာ​တော်လှန်​ရေး အစလို့ပဲ ဆိုပါ​တော့။
နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာကြီးကိုပါ ​ပြောင်းပြန်လှန်ခဲ့သလားပါပဲ။ ​၁၅၄၃ ခုနစ်မှာ Copernicus's Theory ကို အဆိုတင်သွင်းခဲ့ပါတယ်။ ​နေဟာ ဗဟိုမှာ ရှိ​နေပြီး ဂြိုလ်​တွေဟာ နံ​ဘေးက​နေ လှည့်ပတ်​နေကြတယ် ဆိုတာကို​ပေါ့။ နေကို ဗဟိုပြုတဲ့ ဒီပုံစံငယ်ကို​တော့ 'Heliocentrism' လို့ သိကြပါတယ်။
အဲ့ဒီကတည်းက စပြီး ကမ္ဘာ​ပေါ်မှာ Geocentrism ကို ယုံကြည်သူနဲ့ Heliocentrism ကို ယုံကြည်သူဆိုပြီး နှစ်မျိုး ကွဲသွားကြပါတယ်။ ဘယ်ဟာက အမှန်လဲ ဆိုတာကို ငြင်းခုံမှု​တွေ ပြုလုပ်လာခဲ့တာ ဂယ်လီလီယို ဂယ်လီလီ(Gelileo Galilei) ​ခေတ်ကို ​ရောက်လာခဲ့ပါတယ်။ ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်ရဲ့ Heliocentrism Model ကို ​ထောက်ခံအား​ပေးသူတစ်ဦးလဲ ဖြစ်ပါတယ်။
ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်သက်​သေပြဖို့ မပြီးဆုံးသွားတာကို အဆုံးသတ်​ပေးခဲ့ပါတယ်။ နေဟာ ဗဟိုဖြစ်တယ်ဆိုတဲ့အ​ကြောင်းကို စာအုပ်အမျိုးမျိုး၊ သက်​သေအဖုံဖုံ၊ တီထွင်မှုအစုံစုံနဲ့ အသည်းအသန် ကြိုးစား၊ ငြင်းခုံမှု​များစွာကို ပြုလုပ်ခဲ့ပါတယ်။ ခရစ်ယာန်ကျောင်းတော် ကလူတွေနဲ့ အငြင်းအခုံဖြစ်ကြပြီး နောက်ဆုံးမှာ ဂယ်လီလီယိုရဲ့ဟောကြားချက်တွေကို တားမြစ်ပြီး ဂယ်လီလီယိုကို အကျယ်ချုပ်နဲ့ အိမိမှာနေစေခဲ့ပါတယ်။
ဒါပေမယ့်လည်း အမှန်တရားဟာ ဖုံးကွယ်ထားလို့မရတာကြောင့် နောက်ဆုံးမှာ​တော့ လူ​တွေဟာ ​Heliocentrism ကို လက်ခံသွားခဲ့ကြပါတယ်။
သိပ္ပံပညာရဲ့ Geocentric Model နဲ့ Heliocentric Model နှစ်ခုအကြား တိုက်ပွဲက မ​သေးလှပါဘူး။ အ​ဖြေကို ရဖို့အတွက် ရာစုနှစ်များစွာ အချိန်ယူခဲ့ရပြီး ဒုက္ခများစွာကိုပါ ​ပေးဆပ်ခဲ့ကြရပါတယ်။ အခက်အခဲများစွာ၊ ​ဝေဖန်မှုများစွာ အကြားက၊ အမှန်တရားကို ရှာ​ဖွေဖို့ ကြိုးစားခဲ့ကြတဲ့ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေက​တော့ ​လေးစားစရာပါပဲ။

image

လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်​ထောင်​ပေါင်းများစွာကတည်းက ပညာ​ရှင်​တွေဟာ စကြဝဠာနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အငြင်းအခုံများစွာကို ရင်ဆိုင်ခဲ့ကြရပါတယ်။ စကြဝဠာဟာ ဘယ်လို ပုံစံနဲ့ တည်ရှိ​နေတယ်၊ ​အနီးစပ်ဆုံး ဖြစ်တဲ့ ​နေအဖွဲ့အစည်းဟာ ဘယ်လိုပုံစံနဲ့ ​ရွေ့လျား​နေကြတယ် ဆိုတာ​တွေဟာ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေကို ​ခေါင်းစား​စေခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ အလယ်မှာ တည်ရှိ​နေတယ်။ ​နေနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကမ္ဘာကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေကြတယ်။ ဒါဟာ စကြဝဠာ တည်ရှိ​နေပုံနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အ​စောဆုံး ထွက်ရှိခဲ့တဲ့ အဆိုတစ်ရပ်ပါပဲ။ ဘီစီ ၁၀၀ နဲ့ ၁၇၀ အကြားမှာ ​​ပေါ်ထွန်းခဲ့တဲ့ ဂရိလူမျိုး၊ နက္ခတ္တ​ဗေဒပညာရှင် တိုလေမီ(Ptolemy) က စပြီး လက်ခံခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ မ​ရွေ့မလျားဘဲ၊ တည်ရှိ​နေ​ကြောင်းကို ​Ptolemy က ယုံကြည်ခဲ့ပါတယ်။ ၁၆၆၀ ခုနစ်မှာ ​မြေပုံ​ရေးဆွဲသူ အန်ဒရီးယပ်စ်(Andreas) ဟာ Ptolemy ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင်း စကြဝဠာတည်​နေပုံကို ပုံကြမ်း​ရေးဆွဲခဲ့ပါတယ်။ ဒီပုံကြမ်းမှာ ကမ္ဘာဟာ အလယ်တစ်​နေရာမှာ ရှိ​နေပြီး သူ့ကို တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေ၊ ကြယ်​တွေက လှည့်ပတ်​နေကြပါတယ်။
ဒီစကြဝဠာတည်​နေပုံ မူကြမ်းပုံစံကို 'Geocentric Model' ၊ တစ်နည်းအားဖြင့် ကမ္ဘာဗဟိုပြုပုံစံငယ်(Earth-centred Model) လို့လဲ သိကြပါတယ်။ ယ​နေ့​ခေတ် အာကာသသိပ္ပံပညာရပ်မှာ​တော့ သူ့ကို 'Ptolemaic System' လို့ ​ခေါ်ပါတယ်။ ​ရှေးဂရိအ​တွေးအ​ခေါ် ပညာရှင်ကြီး အရစ်စတိုတယ်(Aristotle) ဟာလဲ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ်။ စကြဝဠာရဲ့ တည်ရှိမှုပုံစံကို ရှာ​ဖွေခဲ့တာ​တွေဟာ ဒီ​​မော်ဒယ်ပုံစံငယ် တစ်ခုတည်းနဲ့ မရပ်သွားပါဘူး။
Ptolemy က စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဟာ ကမ္ဘာဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့​ပေမဲ့၊ ရာစုနှစ် နှစ်ခု​လောက် ကြာတဲ့အခါမှာ​တော့ ဒီအဆိုဟာ တစ်မျိုး​ပြောင်းသွားခဲ့ပြန်ပါတယ်။ ပညာရှင် အရစ်စတာချတ်စ်(Aristarchus) ဟာ Ptolemy ရဲ့အဆိုကို အ​ခြေပြုပြီး ပိုပြီးကျယ်ပြန့်တဲ့ အိုင်ဒီယာတစ်မျိုးကို တင်ပြခဲ့ပါတယ်။ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ တည်ရှိ​နေတာ မဟုတ်ဘဲ၊ ကမ္ဘာနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကြယ်လို့ ထင်မှတ်ရတဲ့ အရာတစ်ခုကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာပါပဲ။ ပညာရှင်​တွေရဲ့ အဆိုပြုချက်များစွာနဲ့အတူ လူ​တွေကလဲ ဘယ်ဟာက အမှန်ဆိုတာကို ​ဝေခွဲမရ ဖြစ်ခဲ့ကြတာ​ပေါ့။
ငြင်းခုံမှုများစွာနဲ့ အတူ သိပ္ပံပညာဟာ ​ခြေလှမ်းများစွာကို ဆက်လှမ်းလာခဲ့ပါတယ်။ ၁၄၄၄ ခုနစ်မှာ စကြဝဠာသမိုင်းကို ​ပြောင်းလဲပစ်မဲ့ သူတစ်​ယောက် ထွက်လာခဲ့ပါတယ်။ သူက​တော့ နီကိုလပ်စ်​ ကော့ပါးနီးကပ်စ်(Nicholas Copernicus) ဖြစ်ပါတယ်။ နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ်လို့ အတွေးအခေါ်စတင်ဖော်လာခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာဟာ အ​စောပိုင်းကာလ​တွေကတည်းက ငြင်းခုံမှု​တွေ ရှိခဲ့​ပေမဲ့၊ နီကိုလပ်စ်ဟာ ပ​လေတိုရဲ့ 'Uniform Circular Motion' စည်းမျဉ်း​တွေကို အသုံးပြုပြီး ခိုင်ခိုင်မာမာ ​ပြောဆိုခဲ့တဲ့ ပထမဆုံးသူ ဖြစ်ပါတယ်။ ၁၆ရာစုရဲ့ သိပ္ပံပညာ​တော်လှန်​ရေး အစလို့ပဲ ဆိုပါ​တော့။
နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာကြီးကိုပါ ​ပြောင်းပြန်လှန်ခဲ့သလားပါပဲ။ ​၁၅၄၃ ခုနစ်မှာ Copernicus's Theory ကို အဆိုတင်သွင်းခဲ့ပါတယ်။ ​နေဟာ ဗဟိုမှာ ရှိ​နေပြီး ဂြိုလ်​တွေဟာ နံ​ဘေးက​နေ လှည့်ပတ်​နေကြတယ် ဆိုတာကို​ပေါ့။ နေကို ဗဟိုပြုတဲ့ ဒီပုံစံငယ်ကို​တော့ 'Heliocentrism' လို့ သိကြပါတယ်။
အဲ့ဒီကတည်းက စပြီး ကမ္ဘာ​ပေါ်မှာ Geocentrism ကို ယုံကြည်သူနဲ့ Heliocentrism ကို ယုံကြည်သူဆိုပြီး နှစ်မျိုး ကွဲသွားကြပါတယ်။ ဘယ်ဟာက အမှန်လဲ ဆိုတာကို ငြင်းခုံမှု​တွေ ပြုလုပ်လာခဲ့တာ ဂယ်လီလီယို ဂယ်လီလီ(Gelileo Galilei) ​ခေတ်ကို ​ရောက်လာခဲ့ပါတယ်။ ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်ရဲ့ Heliocentrism Model ကို ​ထောက်ခံအား​ပေးသူတစ်ဦးလဲ ဖြစ်ပါတယ်။
ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်သက်​သေပြဖို့ မပြီးဆုံးသွားတာကို အဆုံးသတ်​ပေးခဲ့ပါတယ်။ နေဟာ ဗဟိုဖြစ်တယ်ဆိုတဲ့အ​ကြောင်းကို စာအုပ်အမျိုးမျိုး၊ သက်​သေအဖုံဖုံ၊ တီထွင်မှုအစုံစုံနဲ့ အသည်းအသန် ကြိုးစား၊ ငြင်းခုံမှု​များစွာကို ပြုလုပ်ခဲ့ပါတယ်။ ခရစ်ယာန်ကျောင်းတော် ကလူတွေနဲ့ အငြင်းအခုံဖြစ်ကြပြီး နောက်ဆုံးမှာ ဂယ်လီလီယိုရဲ့ဟောကြားချက်တွေကို တားမြစ်ပြီး ဂယ်လီလီယိုကို အကျယ်ချုပ်နဲ့ အိမိမှာနေစေခဲ့ပါတယ်။
ဒါပေမယ့်လည်း အမှန်တရားဟာ ဖုံးကွယ်ထားလို့မရတာကြောင့် နောက်ဆုံးမှာ​တော့ လူ​တွေဟာ ​Heliocentrism ကို လက်ခံသွားခဲ့ကြပါတယ်။
သိပ္ပံပညာရဲ့ Geocentric Model နဲ့ Heliocentric Model နှစ်ခုအကြား တိုက်ပွဲက မ​သေးလှပါဘူး။ အ​ဖြေကို ရဖို့အတွက် ရာစုနှစ်များစွာ အချိန်ယူခဲ့ရပြီး ဒုက္ခများစွာကိုပါ ​ပေးဆပ်ခဲ့ကြရပါတယ်။ အခက်အခဲများစွာ၊ ​ဝေဖန်မှုများစွာ အကြားက၊ အမှန်တရားကို ရှာ​ဖွေဖို့ ကြိုးစားခဲ့ကြတဲ့ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေက​တော့ ​လေးစားစရာပါပဲ။

image

လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်​ထောင်​ပေါင်းများစွာကတည်းက ပညာ​ရှင်​တွေဟာ စကြဝဠာနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အငြင်းအခုံများစွာကို ရင်ဆိုင်ခဲ့ကြရပါတယ်။ စကြဝဠာဟာ ဘယ်လို ပုံစံနဲ့ တည်ရှိ​နေတယ်၊ ​အနီးစပ်ဆုံး ဖြစ်တဲ့ ​နေအဖွဲ့အစည်းဟာ ဘယ်လိုပုံစံနဲ့ ​ရွေ့လျား​နေကြတယ် ဆိုတာ​တွေဟာ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေကို ​ခေါင်းစား​စေခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ အလယ်မှာ တည်ရှိ​နေတယ်။ ​နေနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကမ္ဘာကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေကြတယ်။ ဒါဟာ စကြဝဠာ တည်ရှိ​နေပုံနဲ့ ပတ်သက်ပြီး အ​စောဆုံး ထွက်ရှိခဲ့တဲ့ အဆိုတစ်ရပ်ပါပဲ။ ဘီစီ ၁၀၀ နဲ့ ၁၇၀ အကြားမှာ ​​ပေါ်ထွန်းခဲ့တဲ့ ဂရိလူမျိုး၊ နက္ခတ္တ​ဗေဒပညာရှင် တိုလေမီ(Ptolemy) က စပြီး လက်ခံခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ မ​ရွေ့မလျားဘဲ၊ တည်ရှိ​နေ​ကြောင်းကို ​Ptolemy က ယုံကြည်ခဲ့ပါတယ်။ ၁၆၆၀ ခုနစ်မှာ ​မြေပုံ​ရေးဆွဲသူ အန်ဒရီးယပ်စ်(Andreas) ဟာ Ptolemy ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင်း စကြဝဠာတည်​နေပုံကို ပုံကြမ်း​ရေးဆွဲခဲ့ပါတယ်။ ဒီပုံကြမ်းမှာ ကမ္ဘာဟာ အလယ်တစ်​နေရာမှာ ရှိ​နေပြီး သူ့ကို တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေ၊ ကြယ်​တွေက လှည့်ပတ်​နေကြပါတယ်။
ဒီစကြဝဠာတည်​နေပုံ မူကြမ်းပုံစံကို 'Geocentric Model' ၊ တစ်နည်းအားဖြင့် ကမ္ဘာဗဟိုပြုပုံစံငယ်(Earth-centred Model) လို့လဲ သိကြပါတယ်။ ယ​နေ့​ခေတ် အာကာသသိပ္ပံပညာရပ်မှာ​တော့ သူ့ကို 'Ptolemaic System' လို့ ​ခေါ်ပါတယ်။ ​ရှေးဂရိအ​တွေးအ​ခေါ် ပညာရှင်ကြီး အရစ်စတိုတယ်(Aristotle) ဟာလဲ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ်။ စကြဝဠာရဲ့ တည်ရှိမှုပုံစံကို ရှာ​ဖွေခဲ့တာ​တွေဟာ ဒီ​​မော်ဒယ်ပုံစံငယ် တစ်ခုတည်းနဲ့ မရပ်သွားပါဘူး။
Ptolemy က စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုဟာ ကမ္ဘာဖြစ်တယ်လို့ ဆိုခဲ့​ပေမဲ့၊ ရာစုနှစ် နှစ်ခု​လောက် ကြာတဲ့အခါမှာ​တော့ ဒီအဆိုဟာ တစ်မျိုး​ပြောင်းသွားခဲ့ပြန်ပါတယ်။ ပညာရှင် အရစ်စတာချတ်စ်(Aristarchus) ဟာ Ptolemy ရဲ့အဆိုကို အ​ခြေပြုပြီး ပိုပြီးကျယ်ပြန့်တဲ့ အိုင်ဒီယာတစ်မျိုးကို တင်ပြခဲ့ပါတယ်။ ကမ္ဘာဟာ စကြဝဠာရဲ့ ဗဟိုမှာ တည်ရှိ​နေတာ မဟုတ်ဘဲ၊ ကမ္ဘာနဲ့ တခြား​သော ဂြိုလ်​တွေဟာ ကြယ်လို့ ထင်မှတ်ရတဲ့ အရာတစ်ခုကို ဗဟိုပြုပြီး လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာပါပဲ။ ပညာရှင်​တွေရဲ့ အဆိုပြုချက်များစွာနဲ့အတူ လူ​တွေကလဲ ဘယ်ဟာက အမှန်ဆိုတာကို ​ဝေခွဲမရ ဖြစ်ခဲ့ကြတာ​ပေါ့။
ငြင်းခုံမှုများစွာနဲ့ အတူ သိပ္ပံပညာဟာ ​ခြေလှမ်းများစွာကို ဆက်လှမ်းလာခဲ့ပါတယ်။ ၁၄၄၄ ခုနစ်မှာ စကြဝဠာသမိုင်းကို ​ပြောင်းလဲပစ်မဲ့ သူတစ်​ယောက် ထွက်လာခဲ့ပါတယ်။ သူက​တော့ နီကိုလပ်စ်​ ကော့ပါးနီးကပ်စ်(Nicholas Copernicus) ဖြစ်ပါတယ်။ နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ်လို့ အတွေးအခေါ်စတင်ဖော်လာခဲ့ပါတယ်။
ကမ္ဘာက ​နေကို လှည့်ပတ်​နေတယ် ဆိုတာဟာ အ​စောပိုင်းကာလ​တွေကတည်းက ငြင်းခုံမှု​တွေ ရှိခဲ့​ပေမဲ့၊ နီကိုလပ်စ်ဟာ ပ​လေတိုရဲ့ 'Uniform Circular Motion' စည်းမျဉ်း​တွေကို အသုံးပြုပြီး ခိုင်ခိုင်မာမာ ​ပြောဆိုခဲ့တဲ့ ပထမဆုံးသူ ဖြစ်ပါတယ်။ ၁၆ရာစုရဲ့ သိပ္ပံပညာ​တော်လှန်​ရေး အစလို့ပဲ ဆိုပါ​တော့။
နီကိုလပ်စ်ဟာ ကမ္ဘာကြီးကိုပါ ​ပြောင်းပြန်လှန်ခဲ့သလားပါပဲ။ ​၁၅၄၃ ခုနစ်မှာ Copernicus's Theory ကို အဆိုတင်သွင်းခဲ့ပါတယ်။ ​နေဟာ ဗဟိုမှာ ရှိ​နေပြီး ဂြိုလ်​တွေဟာ နံ​ဘေးက​နေ လှည့်ပတ်​နေကြတယ် ဆိုတာကို​ပေါ့။ နေကို ဗဟိုပြုတဲ့ ဒီပုံစံငယ်ကို​တော့ 'Heliocentrism' လို့ သိကြပါတယ်။
အဲ့ဒီကတည်းက စပြီး ကမ္ဘာ​ပေါ်မှာ Geocentrism ကို ယုံကြည်သူနဲ့ Heliocentrism ကို ယုံကြည်သူဆိုပြီး နှစ်မျိုး ကွဲသွားကြပါတယ်။ ဘယ်ဟာက အမှန်လဲ ဆိုတာကို ငြင်းခုံမှု​တွေ ပြုလုပ်လာခဲ့တာ ဂယ်လီလီယို ဂယ်လီလီ(Gelileo Galilei) ​ခေတ်ကို ​ရောက်လာခဲ့ပါတယ်။ ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်ရဲ့ Heliocentrism Model ကို ​ထောက်ခံအား​ပေးသူတစ်ဦးလဲ ဖြစ်ပါတယ်။
ဂယ်လီလီယိုဟာ နီကိုလပ်စ်သက်​သေပြဖို့ မပြီးဆုံးသွားတာကို အဆုံးသတ်​ပေးခဲ့ပါတယ်။ နေဟာ ဗဟိုဖြစ်တယ်ဆိုတဲ့အ​ကြောင်းကို စာအုပ်အမျိုးမျိုး၊ သက်​သေအဖုံဖုံ၊ တီထွင်မှုအစုံစုံနဲ့ အသည်းအသန် ကြိုးစား၊ ငြင်းခုံမှု​များစွာကို ပြုလုပ်ခဲ့ပါတယ်။ ခရစ်ယာန်ကျောင်းတော် ကလူတွေနဲ့ အငြင်းအခုံဖြစ်ကြပြီး နောက်ဆုံးမှာ ဂယ်လီလီယိုရဲ့ဟောကြားချက်တွေကို တားမြစ်ပြီး ဂယ်လီလီယိုကို အကျယ်ချုပ်နဲ့ အိမိမှာနေစေခဲ့ပါတယ်။
ဒါပေမယ့်လည်း အမှန်တရားဟာ ဖုံးကွယ်ထားလို့မရတာကြောင့် နောက်ဆုံးမှာ​တော့ လူ​တွေဟာ ​Heliocentrism ကို လက်ခံသွားခဲ့ကြပါတယ်။
သိပ္ပံပညာရဲ့ Geocentric Model နဲ့ Heliocentric Model နှစ်ခုအကြား တိုက်ပွဲက မ​သေးလှပါဘူး။ အ​ဖြေကို ရဖို့အတွက် ရာစုနှစ်များစွာ အချိန်ယူခဲ့ရပြီး ဒုက္ခများစွာကိုပါ ​ပေးဆပ်ခဲ့ကြရပါတယ်။ အခက်အခဲများစွာ၊ ​ဝေဖန်မှုများစွာ အကြားက၊ အမှန်တရားကို ရှာ​ဖွေဖို့ ကြိုးစားခဲ့ကြတဲ့ သိပ္ပံပညာရှင်​တွေက​တော့ ​လေးစားစရာပါပဲ။

imageimage
+4
19 w - Translate

နေပြည်တော်မှာ ပြုလုပ်တဲ့ PEACE FORUM 2025 ဒုတိယနေ့ ဆွေးနွေးပွဲ ကျင်းပ
နေပြည်တော်၊ ဇွန်- ၂၆- ၂၀၂၅
SA(VOM)
နေပြည်တော်က မင်္ဂလာသီရိဟိုတယ်မှာ အမျိုးသားစည်းလုံးညီညွတ်ရေးနဲ့ ငြိမ်းချမ်းရေးဖော်ဆောင်မှု ညှိနှိုင်းရေးကော်မတီက ဦဆောင်ကျင်းပတဲ့ ငြိမ်းချမ်းရေးအခင်းအကျင်းနဲ့ ရွေးကောက်ပွဲအလားအလာ သုံးသပ်ဆွေးနွေးပွဲ Peace Forum 2025 အခမ်းနားဒုတိယနေ့မနက်ပိုင်းမှာ နိုင်ငံရေးပါတီတွေရဲ့ ခေါင်းဆောင်တွေက ဦးဆောင်ပြီး ဆွေးနွေးနေတာဖြစ်ပါတယ်။
ဆွေးနွေးမှု အခမ်းအနားကို အဖွဲ့ နှစ်ခုခွဲထားပြီး အဖွဲ့ ၁ မှာတော့ ညှိနှိုင်းရေးကော်မတီအဖွဲ့ဝင် ၄ ဦး၊ ဒုတိယဝန်ကြီး ၁ ဦး၊ တပ်မတော်အငြိမ်းစားအရာရှိကြီး ၄ ဦး၊ ပြည်ထောင်စုရွေးကောက်ပွဲကော်မရှင်အဖွဲ့ဝင် ၁ ဦး၊ JMC အဖွဲ့ဝင် ၈ ဦး၊ DG များ ပါမောက္ခ ၁၁ ဦး၊ နိုင်ငံရေးပါတီကိုယ်စားလှယ် ၃၄ ဦး၊ EAO အဖွဲ့အစည်းကိုယ်စားလှယ် ၈ ဦး၊ ငြိမ်းချမ်းရေး ပါဝင်ဆောင်ရွက်သူ ၉ ဦး၊ ပါဝင်သင့်ပါဝင်ထိုက်သူ ၂၃ ဦး၊ အသင်းအဖွဲ့တွေက ၆ ဦး၊ INGO- NGO ၇ ဦး၊ လေ့လာသူ ၆ ဦး စုစုပေါင်း ၁၂၁ ယောက်တို့ ပါဝင်ဆွေးနွေးနေတာဖြစ်ပါတယ်။
အဖွဲ့ ၂ မှာတော့ ညှိနှိုင်းရေးကော်မတီအဖွဲ့ဝင် ၄ ဦး၊ တပ်မတော်အငြိမ်းစားအရာရှိကြီး ၄ ဦး၊ ပြည်ထောင်စုရွေးကောက်ပွဲကော်မရှင်အဖွဲ့ဝင် ၁ ဦး၊ JMC အဖွဲ့ဝင် ၉ ဦး၊ DG များ ပါမောက္ခ ၁၂ ဦး၊ နိုင်ငံရေးပါတီကိုယ်စားလှယ် ၃၄ ဦး၊ EAO အဖွဲ့အစည်းကိုယ်စားလှယ် ၈ ဦး၊ ငြိမ်းချမ်းရေး ပါဝင်ဆောင်ရွက်သူ ၉ ဦး၊ ပါဝင်သင့်ပါဝင်ထိုက်သူ ၁၈ ဦး၊ အသင်းအဖွဲ့တွေက ၆ ဦး၊ INGO- NGO ၇ ဦး၊ လေ့လာသူ ၆ ဦး စုစုပေါင်း ၁၁၈ ယောက်တို့ ပါဝင်ဆွေးနွေးနေတာဖြစ်ပါတယ်။
နေပြည်တော်က မင်္ဂလာသီရိဟိုတယ်မှာ အမျိုးသားစည်းလုံးညီညွတ်ရေးနဲ့ ငြိမ်းချမ်းရေးဖော်ဆောင်မှု ညှိနှိုင်းရေးကော်မတီက ဦဆောင်ကျင်းပတဲ့ ငြိမ်းချမ်းရေးအခင်းအကျင်းနဲ့ ရွေး ကောက်ပွဲအလားအလာ သုံးသပ်ဆွေးနွေးပွဲ Peace Forum 2025 အခမ်းနားကို ဇွန်လ ၂၅ ရက်နေ့ကနေ ဇွန်လ ၂၇ ရက်နေ့အထိ ၃ ရက်တိုင်တိုင် ကျင်းပမှာဖြစ်ပါတယ်။

image

#ယနေ့ထုတ်သတင်းစာ_နိုင်ငံတကာသတင်း
◼ ဗြိတိန် လေယာဉ်တင်သင်္ဘော စင်ကာပူသို့ ရောက်ရှိနေ
ဗြိတိန်လေယာဉ်တင်သင်္ဘောတစ်စင်းသည် ဩစတြေးလျ၊ ဂျပန်၊ ကိုရီးယားနှင့် အခြားနိုင်ငံများပါဝင်မည့် စစ်ရေးလေ့ကျင့်မှုများတွင် ပါဝင်ရန် အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသ၌ ရှားရှားပါးပါးတပ်ဖြန့်မှုအဖြစ် စင်ကာပူနိုင်ငံသို့ ဇွန် ၂၄ ရက်က ဆိုက်ရောက်နေသည်။
ဗြိတိန်လေယာဉ်တင်သင်္ဘော အိတ်ချ်အမ်အက်စ် ပရင့်စ်အော့ဖ်ဝေးလ် သည် တရုတ်လေယာဉ်တင်သင်္ဘောနှစ်စင်း ဒေသတွင်း၌ တစ်ပြိုင်နက် စစ်ရေးလေ့ကျင့်မှုပြုလုပ်ပြီးနောက် သီတင်းအနည်းငယ်အကြာတွင် စင်ကာပူသို့ ရောက်ရှိလာခြင်းဖြစ်သည်။
တရုတ်၏စစ်ရေးလေ့ကျင့်မှုကို ဂျပန်နိုင်ငံက ကန့်ကွက်ခဲ့သည်။ ဗြိတိန်လေယာဉ်တင်သင်္ဘော တိုက်ခိုက်ရေးအဖွဲ့တပ်မှူး ဂျိမ်းစ်ဘလက်မိုးက တရုတ်နှင့်ပဋိပက္ခဖြစ်ရန် မမျှော်လင့်ကြောင်း၊ ဗြိတိန်ရော တရုတ်ပါ နိုင်ငံတကာပင်လယ်ပြင်တွင် သင်္ဘောများ ခုတ်မောင်းခွင့်ရှိကြောင်း ပြောသည်။
ဗြိတိန်စစ်သင်္ဘောတစ်စင်း ထိုင်ဝမ်ရေလက်ကြားကို လွန်ခဲ့သည့် သီတင်းပတ်က ဖြတ်သန်းခဲ့မှုသည်ငြိမ်းချမ်းရေးနှင့် တည်ငြိမ်ရေးကို ပျက်ပြားစေသည့် ရည်ရွယ်ချက်ရှိသောလုပ်ဆောင်မှုဟု တရုတ်က ဝေဖန်ပြောဆိုထားသည်။
စင်ကာပူတွင်ဆိုက်ရောက်နေသော အိတ်ချ်အမ်အက်စ်ပရင့်စ်အော့ဖ်ဝေးလ် သည် ဘောလုံးကွင်းသုံးကွင်းစာနှင့်ညီမျှသော ကုန်းပတ်ပါရှိပြီး ဗြိတိန်ရေတပ်၏ အကြီးဆုံးသင်္ဘောများအနက် တစ်စင်းဖြစ်သည်။
ဘီဘီစီ

image
19 w - Translate

Miss Supranational Myanmar 2025
ချယ်ရီရဲ့ National Costume လေးကို Supranational က
NC Competition Theme က Heavy မဖြစ်တာမို့
ချယ်ရီ နဲ့လဲ လိုက်ဖက်ပီး မြန်မာမှုပါတဲ့
“မြန်မာမင်းသမီး “ဝတ်စုံလေးကို တင်ဆက်ပြသလိုက်ပါတယ်။
Designer Pyae Sone (Hpa-an)
မိတ်ကပ်‌ အောင်လေး (ယဥ်ကျေးမူ့)
Photographer- Khant Min Htin
#misssupranationalmyanmar2025
#nationalcostume
#cherrymoe

image
19 w - Translate

Miss Supranational Myanmar 2025
ချယ်ရီရဲ့ National Costume လေးကို Supranational က
NC Competition Theme က Heavy မဖြစ်တာမို့
ချယ်ရီ နဲ့လဲ လိုက်ဖက်ပီး မြန်မာမှုပါတဲ့
“မြန်မာမင်းသမီး “ဝတ်စုံလေးကို တင်ဆက်ပြသလိုက်ပါတယ်။
Designer Pyae Sone (Hpa-an)
မိတ်ကပ်‌ အောင်လေး (ယဥ်ကျေးမူ့)
Photographer- Khant Min Htin
#misssupranationalmyanmar2025
#nationalcostume
#cherrymoe

image
19 w - Translate

Miss Supranational Myanmar 2025
ချယ်ရီရဲ့ National Costume လေးကို Supranational က
NC Competition Theme က Heavy မဖြစ်တာမို့
ချယ်ရီ နဲ့လဲ လိုက်ဖက်ပီး မြန်မာမှုပါတဲ့
“မြန်မာမင်းသမီး “ဝတ်စုံလေးကို တင်ဆက်ပြသလိုက်ပါတယ်။
Designer Pyae Sone (Hpa-an)
မိတ်ကပ်‌ အောင်လေး (ယဥ်ကျေးမူ့)
Photographer- Khant Min Htin
#misssupranationalmyanmar2025
#nationalcostume
#cherrymoe

image
19 w - Translate

Miss Supranational Myanmar 2025
ချယ်ရီရဲ့ National Costume လေးကို Supranational က
NC Competition Theme က Heavy မဖြစ်တာမို့
ချယ်ရီ နဲ့လဲ လိုက်ဖက်ပီး မြန်မာမှုပါတဲ့
“မြန်မာမင်းသမီး “ဝတ်စုံလေးကို တင်ဆက်ပြသလိုက်ပါတယ်။
Designer Pyae Sone (Hpa-an)
မိတ်ကပ်‌ အောင်လေး (ယဥ်ကျေးမူ့)
Photographer- Khant Min Htin
#misssupranationalmyanmar2025
#nationalcostume
#cherrymoe

image
19 w - Translate

Miss Supranational Myanmar 2025
ချယ်ရီရဲ့ National Costume လေးကို Supranational က
NC Competition Theme က Heavy မဖြစ်တာမို့
ချယ်ရီ နဲ့လဲ လိုက်ဖက်ပီး မြန်မာမှုပါတဲ့
“မြန်မာမင်းသမီး “ဝတ်စုံလေးကို တင်ဆက်ပြသလိုက်ပါတယ်။
Designer Pyae Sone (Hpa-an)
မိတ်ကပ်‌ အောင်လေး (ယဥ်ကျေးမူ့)
Photographer- Khant Min Htin
#misssupranationalmyanmar2025
#nationalcostume
#cherrymoe

image